משיב אש: יו"ר מפלגת כולנו משה כחלון הגיב היום (שני) לביקורות הנוקבות שהופנו במהלך היום לעברו, בשל תמיכת כולנו בחוק ההמלצות, שהיום התברר כי יחול גם על חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. כחלון מסר את הדברים בחדר סיעת כולנו בכנסת, ולא ענה על שאלות עיתונאים. "הביקורת שמופנות אלינו בשעות האחרונות חסרת שחר ומגוחכת. מהרגע הראשון אמרנו שנתמוך בחוק וזה לא יחול על ראש הממשלה", הסביר כחלון.



לדברי שר האוצר, סיעתו תמשיך לשמור על שלטון החוק, ולא תאפשר לחוק הצרפתי, שמטרתו למנוע חקירת ראש ממשלה מכהן - מלעבור: "אנו תומכים בחוק ההמלצות מהיום והלאה, ולגבי החקירות המתנהלות כיום - יחליט היועמ"ש, שהוא איש ישר ואנו סומכים עליו, לגבי יתר הדברים נמשיך לשמור על שלטון החוק, ואנו מודיע לחבריי בקואליציה - החוק הצרפתי לא יעבור ואם צריך יחקרו את ראש הממשלה".



"אם צריך הוא ייחקר". כחלון ונתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אם צריך הוא ייחקר". כחלון ונתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



יו"ר כולנו הוסיף: "מבקר המדינה יישאר עם כל סמכויותיו. כולנו תמשיך לשמור על שלטון החוק ולא תאפשר פגיעה בעליון ובשלטון החוק". 




כחלון ויתר - ההצעה תחול גם על חקירות נתניהו


ההצבעה על חוק ההמלצות, שהייתה מתוכננת להיום בבקריאה ראשונה נדחתה פעמיים, בשל דרישת 'כולנו' להחיל שינויים בהצעת החוק בטרם יאושר בקריאה ראשונה. מאחורי הקלעים התנהלו מגעים קדחתניים בין יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הפנים ח"כ דוד אמסלם ויו"ר סיעת כולנו רועי פולקמן, כשלחדרו של אמסלם הוזעק גם ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה יואב הורוביץ.



ב'כולנו' ביקשו להכניס להצעת החוק שינויים, כך שהמשטרה תוכל להגיש המלצות בסיום חקירה, גם בחקירות המתנהלות כיום - כלומר החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לבסוף כחלון ויתר והושגה פשרה הקובעת כי אסור יהיה לפרסם המלצה בכל התיקים, כולל בחקירות ראש הממשלה המתנהלות כעת, אולם היועץ המשפטי לממשלה יוכל לפנות למשטרה ולבקש המלצה כדי לגבש חוות דעת - אך היא לא תפורסם. ההצעה עברה בוועדת הפנים ותועלה היום אחר הצהריים לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.
 
על פי הנוסח שאושר אתמול בוועדת השרים לחקיקה, על המשטרה ייאסר להגיש המלצות בתום חקירה בתיקים שלהם יש פרקליט מלווה, כלומר - בתיקים של אנשי ציבור, ובכלל זה ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצעת החוק צפויה לבוא בסופו של דבר לאישור ועדת הפנים ולאחר מכן כמתוכנן לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

יושב ראש מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד התייחס היום בפתח ישיבת סיעתו לחוק ההמלצות ואמר כי "ועדת הפנים אישרה נוסח חדש של חוק ההמלצות, אחרי שראש הממשלה אמר שהחוק לא יהיה אישי, מיד דאגו שהחוק הזה יהיה תפור במיוחד בשבילו". הוא טען כי "זה חוק נתניהו לא חוק ההמלצות". לדבריו, בשביל הנוסח החדש של החוק הזה, היה צריך להעיף את בגין מוועדת הפנים, להדיח אותו ולשים את ביטן במקומו. "לפחות בואו נסלק את העמדת הפנים - זה חוק שתפור למעט מאוד אנשים", הסביר, "היחידים שייהנו ממנו הם פוליטיקאים, ראשי משפחות פשע ופוליטיקאים שמתנהגים כמו ראשי משפחות פשע".

גם יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, תהה בפתח ישיבת הסיעה על חברי הקואליציה: "מה נהיה מכם? אחרוני חברי הכנופיות שנשלחים לשבש חקירות ולנקות את זירת הפשע". הוא הוסיף כי "עוד שבוע עבר מבלי שממשלת ישראל עשתה משהו עבור עם ישראל. מבלי שהממשלה דאגה למשפחות העובדות במדינת ישראל. עברנו עוד שבוע של ממשלת ספיניסטאן. ועוד שבוע של 'פייק' משבר קואליציוני שכל כולו חוסר ענייניות וחוסר ממלכתיות".