ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם הערב (שני) על העצומה הקוראת לנשיא המדינה ראובן ריבלין לשקול מחדש את מתן חנינה לאלאור אזריה, כך פורסם לראשונה בגל"צ. את העצומה יזם חבר הכנסת לשעבר שרון גל, המקורב ומלווה את משפחת אזריה לאורך הפרשה.



מבית הנשיא נמסר בתגובה ליוזמת מכתב החנינה של גל: "המכתב המדובר לא התקבל בלשכת הנשיא וכאשר יתקבל יענה כמקובל במישרין. בבית הנשיא מוצאים לנכון להזכיר כי בקשות חנינה מתקבלות רק מהנדון עצמו, באי כוחו או קרובי משפחה מדרגה ראשונה שלו. בנוסף חשוב לזכור כי על פי המדיניות הנוהגת בטיפול בחנינות לאורך השנים, בקשה מחודשת לחנינה ניתן להגיש רק בחלוף שישה חודשים מיום שניתנה החלטת הנשיא בבקשתו הקודמת של הנידון אלא אם כן חל שינוי מהותי בנסיבות הבקשה".

יוזם העצומה שרון גל אמר למעריב אונליין כי עד כה חתמו על העצומה 54 ח"כים, והוא מתכווון להגיש אותה בשבוע הבא לנשיא. כזכור, לפני כשבוע הודיע ריבלין כי הוא דוחה את בקשת החנינה של אזריה, שירה במחבל פלסטיני בחברון, הורשע בהריגה ומשפטו הסעיר את המדינה. בהחלטתו כתב ריבלין כי "הקלה נוספת בעונש תפגע בחוסנם של צה"ל ושל מדינת ישראל". בהחלטתו ציין הנשיא את החלטת הרמטכ"ל גדי איזנקוט להפחית ארבעה חודשים מעונשו של אזריה, וזאת "משיקולי חסד ורחמים, תוך התחשבות בשירותך הצבאי כחייל בזירה המבצעית".

הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם
הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם
באופוזיציה תקפו את נתניהו בעקבות החתימה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד צייץ בטוויטר: "החתימה של נתניהו על עצומה לנשיא המדינה לשקול מחדש להעניק חנינה לאלאור אזריה היא מתקפה ישירה על נשיא המדינה, הרמטכ״ל וצה״ל". יו"ר מרצ, זהבה גלאון תקפה גם היא: "מחפיר שראש הממשלה בעצמו מתעלם מהכרעתם של שמונה שופטים שדחו את ערעורו של אזריה, ומשתתף בניסיון נאלח נוסף להלבין מעשים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. אני מקווה שגם מול הפוליטיקה הקטנה הזו יעמוד הנשיא ריבלין נאמנה בצד שלטון החוק״.

לאחר ההחלטה הודיע גל כי עדיין לא אמר נואש והוא מתכוון להגיש לנשיא המדינה מכתב ובו עצומה של שרים, ביניהם כאלה בכירים, על מנת שישקול שוב את דחיית החנינה שהוגשה על ידי הנשיא. בין החתומים על המכתב נמצאים שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן. גם השר אלקין, ח"כ צחי הנגבי, חברי כנסת ממפלגת "כולנו" וגם חברי כנסת מהמפלגות החרדיות החליטו שיתמכו במהלך.

העצומה שיזם גל עם שמו של נתניהו. צילום מסך מטוויטר
העצומה שיזם גל עם שמו של נתניהו. צילום מסך מטוויטר

לאחר החלטת נשיא המדינה ראובן ריבלין לדחות את בקשת החנינה של אלאור אזריה, ועל רקע ההסתה נגד האזרח מספר אחת, טען  גל כי "כולם לא מבינים מה קרה לאיש בית"ר הנבון", והוסיף: "היה ראוי שיודיעו קודם כל להורים על ההחלטה ואחר כך לתקשורת". כמו כן, הוא חשף כי בכוונתו להחתים ח"כים על גילוי דעת בנושא.



"ההודעה בנושא עברה ליועץ המשפטי, אבל במקביל יצאה הודעה שהייתה מוכנה לתקשורת", קבע גל, שהוסיף: "היה ראוי שיודיעו קודם כל להורים על הבשורה הקשה הזו. אני ציפיתי בכל לבי שהנשיא יחנון את אלאור. חשבתי שהוא ייקח את הדבר הזה ויכבד אותו ואת הדיון, הלהט, הכעס והאמוציות. רוב העם סבור שנעשה עוול ונגרם כאב וסבל לאלאור ולמשטרה כולה".