יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר הבוקר (שלישי) כי "חוק ההמלצות" שעבר אתמול בכנסת בקריאה ראשונה, נועד לשרת את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולא את הציבור וכי אישור החוק בקריאה ראשונה אתמול עורר בו "גועל נפש" מהפוליטיקה. לפיד אמר בראיון לכאן ב' כי יוזם החוק, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), "משקר" וכי מטרת החוק היא להסתיר מהציבור את החשדות נגד נתניהו.

"תפרו חוק שמיועד לבן אדם אחד, זה לא בשביל הציבור - זה בשביל נתניהו", אמר ח"כ לפיד. "כולנו יודעים שח"כ אמסלם משקר ולא אכפת לו כי הוא עובד בשביל בן אדם שגם הוא משקר. מה שמעניין אותם זה הפרסום: שהציבור לא ידע לעולם במה נתניהו חשוד. שלא ייחשף לתמלילים בתיק 2000, שלא ייחשף למה הוא ענה בתיק הצוללות על השאלה: 'למה אישרת לגרמניה למכור צוללות למצרים?', כדי שיוכלו להסתיר מהציבור את העובדות".

"את המלצות המשטרה ביטלו כבר לפני 10 שנים. אין קשר בין מה שהם אומרים לבין המציאות", תקף שר האוצר לשעבר את הקואליציה. "אולי במקרה הטוב זה יכלול 40 תיקים בשנה של ראשי משפחות פשע ופוליטיקאים. שלא יעמידו פנים שזה נוגע לטובת הציבור. מתי ראית חקיקת בזק כזאת שנוגעת לבריאות או רווחה או אפילו ביטחון?".

בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פול
בנימין נתניהו. צילום: אלכס קולומויסקי, פול


לפיד אמר כי הוא מאוכזב מתמיכת "כולנו" בחוק וכי הוא מאמין שבג"ץ יפסוק כי "חוק ההמלצות" אינו חוקתי. "הם דאגו שזה יחול על חקירות ראש הממשלה כי זה הדבר היחיד שמעניין אותם", אמר חבר הכנסת. "אני מרגיש גועל נפש מהפוליטיקה, מהמקום שהיא מדרדרת אליו אנשים. חוקים פרסונליים שמחילים אותם רטרואקטיבית הם לא חוקתיים". 

כזכור, "חוק ההמלצות", האוסר על המשטרה לפרסם את המלצותיה בנוגע להגשת כתב אישום, אושר אתמול בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 46 מול 37 ח"כים. לפני כן, ההצבעה בנושא נדחתה פעמיים בשל דרישת מפלגת "כולנו" להחיל שינויים בהצעת החוק בטרם תאושר. ח"כ בני בגין מהליכוד וח"כ רחל עזריה מכולנו, שהתנגדו להצעת החוק, נעדרו מההצבעה, כאשר מלבדם בלטו בהיעדרם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד.

לאחר מכן אמר לפיד בראיון ל-103FM כי נתניהו נכשל במדיניותו מול איראן. "נתניהו אמר תמיד כל השנים שהדבר המרכזי הוא איראן. אילולא הנאום של נתניהו בקונגרס ייתכן והיינו מונעים את ההסכם הגרעיני ומצליחים לגרום לקונגרס האמריקאי לעצור את ההסכם עם איראן, אלו דברים שאמר לי יותר מחבר קונגרס דמוקרטי אחד", אמר לפיד. "נתניהו אמר שקרה לו נס שטראמפ עלה לשלטון וכי הוא ישכנע אותו לסגת מן ההסכם האיראני, זה לא קרה וההסכם לא בוטל. הדבר הכי חמור כאן הוא הכישלון המוחלט בניסיון למנוע את ההתבססות האיראנים בסוריה. אחרי כל הפגישות עם פוטין והפגישות עם טראמפ התברר כי הרוסיים והאמריקאים לא סופרים את נתניהו".

 

יו"ר "יש עתיד" הוסיף: "שר ההגנה האמריקאי הכריז בקולו שאין לאמריקאים מדיניות אנטי איראנית בסוריה, כל התפקיד של ממשלת ישראל ושל נתניהו הייתה כדי שתהיה להם מדיניות שכזו, נתניהו לא מצליח ולכן אולי כדי לשים במקומו מישהו אחר שכן יצליח. נתניהו אמר שהוא יטפל בפוטין והתחבק איתו, אך ראינו את פוטין מזמין את אסד, רוחאני וארדואן וסוגר עמם מתווה המאפשר לאיראנים להחזיק בסוריה נוכחות צבאית קבועה מדרום לדמשק ולא רק מצפון לה. בנוסף לזה, ישנן השקעות ענק של המעצמות הסיניות והאירופיות באיראן, הרוסים מוכרים להם מערכות נשק מתקדמות למרות ההתנגדות שלנו. נתניהו נכשל במשימת חייו, מותר לו להיכשל אך אני יודע שאפשר אחרת".

"בפוליטיקה צריך להיות מחיר להבטחות לא מקוימות", טען ח"כ לפיד. "בשלוש מערכות הבחירות האחרונות נתניהו טען שהוא יודע לטפל בנושא האיראני והסתבר שאינו יודע לעשות זאת. אנחנו צריכים להבהיר לרוסים שמנגנון התיאום לא תקף ולהגדיר קווים אדומים ברורים. האיראניים צריכים לדעת שאנחנו נתקוף בכל מקום בו יש התארגנות שכזו. היום אף אחד לא לוקח אותנו ברצינות, אם אנחנו מציבים קווים ולא אוכפים אותם במשך שנים אז ברור שלא יאמינו לנו עוד בעולם. אסד מרגיש היום שהוא ניצח ואנחנו צריכים להבהיר לו שהריבונות שלו לא תקפה לפעילות איראנית".

עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן