"אובדן הבושה", כך מגדיר שר המשפטים לשעבר דן מרידור את "חוק ההמלצות" שאושר אתמול במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. "אנשים איבדו את הבושה לעשות דברים שפעם לא עלה על הדעת שיעשה. חקיקה פרסונלית מפני חשדות שחיתות. הטענה כי לא היה כלום כי אין כלום אז על מה צריך להגן", אמר מרידור בראיון לגל"צ.
 
לדבריו, "אם חשוב שהמשטרה לא תמליץ אז תעביר אותו ותגיד שיחול מהחקירה הזאת והלאה ולא מהחקירה המתקיימת עכשיו. הרי ברור לכולנו - אף אחד לא מסתיר שמדובר בחקיקה פרסונלית כדי לנסות למנוע מהמשטרה מלהמליץ בנושא חקירת נושא המשרה הבכיר הזה".
"אתה לא יכול לעלות על הדעת את מנחם בגין מעביר דבר כזה כדי להציל את עצמו מחקירה, זה כמו מדע בדיוני. לא נמצא אף אחד חוץ מבני בגין ששואל, אתם לא מסתכלים בראי? אתה מחוקק כדי להגן על עצמך מפני המלצה תוך כדי החקירה? זה דבר שאפילו לא צריך להסביר", הוסיף מרידור, "אינני יודע מה השיקולים שם. אם ראש הממשלה לא היה רוצה להגן על עצמו, הוא היה אומר תעבירו את החוק אבל זה יהיה מכאן ולהבא ולא עלי, אך הוא לא עשה את זה. הם חוששים מהמלצה בעלת משמעות ציבורית. אחרי המלצה כזאת יהיה קשה ללכת לבחירות אבל אם לא תהיה המלצה בינתיים אפשר ללכת אולי לבחירות. זה נעשה כדי לעזור בצורה לא לגיטימית ומביישת וצינית". 

דודי אמסלם נואם במליאה בעת הדיון על חוק ההמלצות. צילום: הדס פרוש , פלאש 90

 

השר לשעבר מטעם הליכוד הזהיר כי החקיקה שעוברת לאחרונה היא מסוכנת. "זה פשוט דבר מזעזע בנוסף למהלכים אחרים של פגיעה במשטרה והמפכ"ל וההתקפות על היועמ"ש ומערכת המשפט. כל מיני דברים שכולם במגמה אחת שזה דבר מסוכן. לוקחים את המפעל הענק שבנינו פה ואת מערכת אכיפות החוק ופוגעים בה פגיעה אחת אחרי השנייה. זה מהלך חמור וצריך שיקומו כמה אנשים שיגידו אנו בקואליציה אבל עד כאן", הדגיש, "אני מכוון לא רק למשה כחלון. כל אחד מהם נבחר ציבור שצריך להסתכל לא רק על השיקול הפוליטי. השאלה אם צריך לחוקק את החקיקה הזאת ודומותיה שנועדו לפגוע בעקרון השיוויון. 70 שנה אנחנו מדינה עצמאית ולא היה חוק כזה. לא עושים את זה תוך כדי חקירה ומכוונים את זה לאדם מסוים. אנו מתדרדרים למדרגה יותר נמוכה ואנשים יאבדו את האמון".

לבנת: "זה לא נתניהו שהכרתי"

השרה לשעבר לימור לבנת התייחסה גם היא לחוק ההמלצות ולחברי הכנסת שתמכו בו ב-103FM ואמרה: "צייצתי את עמדתי אתמול על החוק הזה. אני כבר חשה מעבר לבושה ולא מאמינה למראה עיני. עולה כאן בעיה מאוד גדולה, מדובר כאן על שבר של חקיקה, של התנהלות שמגיעה בעיתוי בעייתי, בצורה בעייתית עוד יותר, תוך התנגדות היועץ המשפטי שמותירה בי תחושה מאוד לא נוחה. זאת יחד אני כואבת על התמונות המאוד קשות של דודי אמסלם שנופף באצבעו כלפי ח"כ בני בגין. 

לבנת. צילום: פלאש 90

 
השרה לשעבר ציינה כי חל שינוי לרעה בהתנהלותו של נתניהו מאז הבחירות האחרונות. "זה הכל ביחד, היועץ המשפטי מתנגד לחוק הזה, הוא מתנגד לחוק הצרפתי, הוא מתנגד לשורה של חוקים של הממשלה, אבל מצפצפים עליו וממשיכים הלאה ברגל גסה. זה לא נתניהו שהכרתי, בנימין נתניהו היה ראש ממשלה מצוין ואני חושבת שגם היום הוא עושה דברים טובים אך משהו קרה בשנתיים האחרונות, אני מסתכלת מהצד ושואלת את עצמי אם אני חשה כך בעקבות שאני מחוץ למערכת הפוליטית או בגלל שזה באמת לא ייתכן".


 
כשנשאלה אילו הייתה שרה בממשלה האם הייתה קמה ועוזבת, השיבה לבנת: "אני רוצה לחשוב שכן. אני מסתכלת על עצמי מבחוץ מידי פעם וחשה אמפתיה גדולה מאוד לקולגות שלי שנמצאים בתוך הממשלה. אני רוצה להאמין שאני הייתי נוהגת אחרת ואני זוכרת גם תקופות בהם נהגתי אחרת והצבעתי בניגוד לעמדתו של נתניהו". 

ההצעה עברה אתמול במליאת הכנסת ברוב של 46 מול 37 ח"כים. לפני כן, ההצבעה בנושא נדחתה פעמיים בשל דרישת מפלגת כולנו להחיל שינויים בהצעת החוק בטרם תאושר. ח"כ בני בגין מהליכוד וח"כ רחל עזריה מכולנו, שהתנגדו להצעת החוק, נעדרו מההצבעה, כאשר מלבדם בלטו בהיעדרם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והשר לביטחון פנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד תקף את התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הדיון במליאה. "אם חוק ההמלצות יעבור יש עתיד תגיש נגדו בג"ץ. החוק הזה ייעצר בבניין הזה או בבניין ממול", אמר. 
 
בכולנו ביקשו להכניס להצעת החוק שינויים, כך שהמשטרה תוכל להגיש המלצות בסיום חקירה, גם בחקירות המתנהלות כיום. כלומר, החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לבסוף, כידוע, כחלון ויתר, והושגה פשרה הקובעת כי לא ניתן יהיה לפרסם המלצה בכל התיקים, כולל בחקירות רה"מ המתנהלות כעת, אך נקבע כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יוכל לפנות למשטרה ולבקש המלצה כדי לגבש חוות דעת, אשר לא תפורסם.
 
עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן