על רקע אישורו של "חוק ההמלצות" בקריאה הראשונה, ובעקבות הסקרים האחרונים שמצביעים על ירידה בתמיכה במפלגת המחנה הציוני, טען הבוקר (רביעי) יו"ר הסיעה, אבי גבאי, בכאן ב', כי "בוחריהם של משה כחלון ונפתלי בנט לא מבינים אם הם בעד או נגד שחיתות". מלבד זאת, הוא ציין כי "יש לי קשרים טובים עם אהוד ברק, אנחנו נפגשים מדי פעם". 



"זה לא משמח שהגיעו רק 37 חברי אופוזיציה להצבעה על חוק ההמלצות, ואין לנו במה להתגאות כאן, אך הרוב הגיעו", טען גבאי, שהוסיף: "בכל מקרה אני מסתכל קדימה, וכל חברי המחנה הציוני יגיעו להצבעות הקרובות. אני מקווה שגם חברי יש עתיד ישתתפו בהן".



"אני חושב שחשוב מאוד שנבין על מה מדובר", אמר יו"ר המחנה הציוני. "זה חוק שכשאני מסתכל על זה אני שואל את עצמי - מה קורה לכחלון ובנט? הם לא רואים? הם בעד השחיתות? אני חושב שבוחריהם לא מבינים אם הם בעד או נגד שחיתות".



אהוד ברק. צילום: פלאש 90
אהוד ברק. צילום: פלאש 90



לדבריו, "אני לא מבין למה צריך להכניס את היועמ"ש לפינה הזו. במקום להגיד 'בואו נסיים את החקירה כמה שיותר מהר', אנחנו רואים ראש ממשלה ומפלגה שלמה שעסוקה בחוקים שעוסקים בנתניהו. שי ניצן אומר שיש לזה השפעה גדולה על המלחמה בארגוני הפשע. אתם מבינים שזה החוק הכי לא דמוקרטי שנחקק כאן בשנים האחרונות? זה חוק שיש לו מטרה אחת בלבד - להגן על רה"מ".



נושא נוסף שאליו התייחס גבאי הוא ירידת התמיכה במפלגתו בסקרים, כאמור. "אני חושב שבכל הסקרים האחרונים אנחנו רואים דבר אחד ברור - מאז שנבחרתי גוש המרכז-שמאל, שכולל את לפיד, עלה מ-35 ל-41 מנדטים, וזה קורה משום שאני מצליח להעביר קהלים מצד לצד", קבע מנהיג העבודה, שהסביר: "ואני אומר לכם שבסופו של דבר הם יעברו לצד שלנו. אני עסוק בלהעביר קהלים מצד לצד, ואני משוכנע שבסוף נהיה המפלגה הגדולה".



כמו כן, הוא ציין כי הוא מבין כי חלק מבוחרי העבודה עברו לתמוך במרצ בשל אמירותיו לאחרונה, שהבולטת בהם הייתה ש"השמאל שכח מה זה להיות יהודים". "בסקרים של קמיל פוקס מעולם לא עברנו את ה-20 מנדטים. אז מדובר בירידה של שלושה מנדטים, לצד עליה של מרצ, שקשורה כנראה לחלק מהאמירות שלי, ואני מבין את זה. אני חי עם זה בשלום, אלה עמדותיי ואני מציג אותם לציבור, ואני בטוח שהציבור יצביע עבורנו ונהיה המפלגה הגדולה".



בתוך כך, הוא טען כי "יחסיי עם אהוד ברק טובים מאוד. אנחנו נפגשים מפעם לפעם ומדברים על כל מיני נושאים. שמעתי שהוא אמר שהוא הכי מתאים להנהיג את המדינה, ושאחריו אני האיש הכי מתאים להנהיג כאן. כלומר, מבחינת אהוד ברק מבין המתמודדים אני הכי מתאים להוביל את המדינה".



כחלון. צילום חגי פריד
כחלון. צילום חגי פריד



הוא הוסיף כי "התפיסה שלי לגבי שוברים שתיקה היא ברורה ופשוטה. זה ארגון, כמו כל ארגון, והמדינה לא צריכה להצר את רגליהם של ארגונים. אבל יש לי בעיה עם הפעולות שלהם בחו"ל - אם אתם רוצים לשנות מציאות תדאגו שאנשים כאן ישנו את ההחלטות, ואל תדברו בשוודיה או במקומות אחרים. אני לא ארגוני חברה אזרחית כבלתי-לגיטימיים, אך אני חושב שחד-משמעית, הפעילות של שוברים שתיקה לא מסייעת למדינה. זו פעילות שלא מצליחה לייצר שום שינוי".



מלבד זאת, ליו"ר מפלגת השמאל הגדולה הייתה גם ביקורת רבה על הקרע שנוצר בין יהודי ארה"ב לאלו החיים בישראל. "הייתי בארה"ב בסדרת מפגשים עם יהודי ארה"ב, ואני חושב שהפילוג שאנחנו רואים בישראל הוא כעין וכאפס לעומת הפילוג בין הישראלים ליהודי ארה"ב. אני חשבתי שידעתי עד כמה זה חמור, אך כאן אני שומע דברים הרבה יותר קשים. הסיפור הוא לא רק מתווה הכותל - זהו סיפור שגרם למשבר גדול שמקרין מעבר לרפורמים. הוא משפיע על הקשר עם האורתודקוסים גם, וזה משהו שאנחנו חייבים לעסוק בו. אני מקווה שממשלת ישראל תתעשת בנושא הזה".