נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארכ הסכים לדרישת ארצות הברית, ליישב פלסטינים במצרים כחלק מהסכם שלום בין ישראל לרשות הפלסטינית לאחר מלחמת לבנון השנייה, כך לפי דיווח של BBC, אשר צוטט היום (רביעי) ב"אל קודס אל ערבי". על פי מסמכים, ששוחרו כעת, לאחר שלושה עשורים, מובארכ הסכים כי על מצרים לקבל את ההסדר שבמהלכו יועברו פלסטינים לשטחה, זאת כחלק ממסגרת רחבה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי במזרח התיכון.



מהדיווח עולה כי מובארכ חשף את הבקשה האמריקאית ואת עמדתו בנושא בשיחה עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר, בעת ביקורו בלונדון בשנת 1983, לאחר שחזר מפגישה בוושינגטון עם נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן. הביקורים התרחשו שמונה חודשים לאחר תחילת מלחמת לבנון הראשונה, ביוני 1982.



מרגרט תאצ'ר. צילום: רויטרס
מרגרט תאצ'ר. צילום: רויטרס



בעקבות המתיחות הקיצונית במזרח התיכון באותה עת, ביקש הנשיא המצרי לשעבר לשכנע את ישראל וארה"ב לקבל את הקמתה של ישות פלסטינית במסגרת קונפדרציה עם ירדן, כהכנה מוקדמת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בעתיד.



"כאשר ארה"ב ביקשה ממנו לקבל לשטחו פליטים פלסטינים מלבנון, הוא אמר שהוא יוכל לעשות זאת רק כחלק ממסגרת לפתרון כולל לסכסוך", נכתב במסמכים.



רונלד רייגן. צילום: Getti Images
רונלד רייגן. צילום: Getti Images



ממשלת לבנון דחתה בתוקף את רעיון יישוב הפלסטינים בשטחה, כדי שלא יחליף את זכותם של הפלסטינים להקמת מדינת עצמאית. מלבד זאת, כזכור, הממשלה הלבנונית גם סירבה ל"יוזמת השלום הערבית" שהוצגה בפסגה הערבית בביירות ב-2002.