מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ משה גפני (יהדות התורה), לפיה שר העבודה יוכל לבחון גם שיקולים של מסורת ישראל בבואו לדון בבקשה למתן היתר עבודות בשבת. במהלך ההצבעה 43 ח"כים תמכו בה, לעומת 32 שהתנגדו, כאשר חברי הכנסת של ישראל ביתנו נעדרו מההצבעה.



אישור הצעת החוק בא בהמשך לסיכום שהושג בראשית השבוע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי המפלגות החרדיות, שהביא לסיום המשבר הקואליציוני סביב עבודות הרכבת בשבת.



אחד הסיכומים היה שהקואליציה תקדים את חוק השבת של גפני ואת חוק המרכולים. אתמול אישרה וועדת השרים לחקיקה במשאל טלפוני להביא את הצעת החוק עוד היום בקריאה טרומית.



שר העבודה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
שר העבודה חיים כץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בנמקו את הצעת החוק, הסביר ח"כ גפני כי לא מדובר בכפייה דתית, אלא במתן אפשרות לשר העבודה לשקול שיקולים של מסורת ישראל, תוך ציטוט פסוקים מהתורה ביחס לחשיבות השבת מבחינה דתית וסוציאלית. בנוסף, הוא הסתמך גם על דברים של חיים נחמן ביאליק, דוד בן גוריון, הסופר אהרון מגד ודמויות חילוניות אחרות, שדיברו על חשיבות שמירת השבת, ואמר כי אפילו ראש עירית תל אביב הראשון, מאיר דיזנגוף, הקפיד על שמירת השבת בעיר.



"זה לא חוק כפייתי, הוא לא משנה מצבים קיימים, אלא מאפשר לשר לשקול גם את השיקול הזה של מסורת ישראל שקיים גם בחוקים אחרים. אנו לא באים לכפות כי אנו יודעים איפה אנו חיים", אמר גפני.



במהלך הדיון, כשהזכיר כי בתורה יום השבת נותן מנוחה גם לבהמה, שאלה אותו חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנ"צ): “אז למה אתם הולכים עם שטיירמלך ומתעללים בבעלי חיים?”.



לפיד. צילום: מרק ישראל סלם
לפיד. צילום: מרק ישראל סלם



שר העבודה והרווחה חיים כץ, שהשיב בשם הממשלה, הודיע כי הממשלה תומכת בהצעת החוק בתנאי שהיא לא תקודם אלא תוצמד בעתיד להצעת חוק ממשלתית בנושא, שהוא עצמו יוזם.



במהלך דבריו הוא סיפר כי נסע לחוף הים בשבת והבחין בפקח שרושם דוחות לכלי רכב בהרצליה. “אמרתי לפקח שאם הייתי יודע שאם הוא מנצל את ההיתר לעבוד בשבת כדי לרשום דוחות לכלי רכב שלא נוסעים בכלל, אלא חונים בכחול לבן, לא הייתי נותן לו היתר".



יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שהתנגד להצעת החוק, התפלמס עם גפני ואמר: "מתי תלמדו שכל חוקי הכפיה הדתית האלה מייצרים ההפך. העברתם את חוק החמץ והתחילו לאכול חזיר. העברתם את חוק החזיר ופתחו אלף מסעדות שרימפס. אתם לא מבינים מה קורה פה?”. מלבד זאת, הוא הסביר כי ברגע שהחוק יאושר החרדים ילחצו על שר העבודה לבטל התרי עבודה בשבת בהסתמך על מסורת ישראל.



"אני אוהב את השבת לא פחות ממכם", קבע לפיד, שהוסיף: "מסורת ישראל היא דבר חשוב. אני בעד. כולנו צריכים אותה אבל היא הסתדרה יוצא מהכלל אלפי שנים בלי הצעות חוק שנודו לתקוע אצבע בעין של אנשים אחרים. אתם מיצרים חוקים כדי להרבות שנאה בישראל. זה לא שלכם. מסורת ישראל היא לא שלכם. היא גם שלי. היא לא בבעלותכם".