בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת ויו"ר מנגנוני המודיעין ברשות, מג'די פארג' העבירו היום (שבת) מסר חריף לחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ויועצו למזרח התיכון ג'ארד קושנר, כי אם ארה"ב תכיר בירושלים כבירת ישראל, יופסק המו"מ בין הצדדים. על פי דיווח בחדשות 10 ו"החדשות", השניים העבירו לקושנר מכתב מטעם יו"ר הרשות אבו מאזן ובו נאמר כי ארה"ב תעשה מהלך זה או תעביר את השגרירות לבירה, זה יהיה "סופו של תהליך השלום והרשות לא תוכל לראות בוושינגטון כמתווך הוגן במשא ומתן בין הצדדים".



עם זאת, על פי הדיווח ב"החדשות", ברשות הפלסטינית לא מאמינים כי המהלכים הללו ישנו את דעתו של נשיא ארצות הברית, וזאת מכיוון שאזהרות מסוג זה נשמעו כבר מהצוות המקצועי במחלקת המדינה ובבית הלבן, אך נראה שטראמפ עצמו לא שועה להן. גורם בתוך הבית הלבן הגיב לדיווח והבהיר כי טראמפ שוקל את כל האופציות בנוגע להעברת השגרירות לירושלים, ולא התקבלה כל החלטה בשלב זה.




בדרך למעבר דירה? שגרירות ארה"ב בתל אביב, צילום: רויטרס
בדרך למעבר דירה? שגרירות ארה"ב בתל אביב, צילום: רויטרס



זמן החלטה



כזכור, סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים נמצאת בראש סדר העדיפויות של טראמפ, וזאת בשל התקרבות מועד תפוגת הצו הנשיאותי עליו הוא חתם ביוני, אשר דוחה את המעבר בחצי שנה, וזאת למרות לחוק שעבר עוד ב-1995 וקורא להעברת השגרירות, אך מאפשר לנשיא לדחות זאת לחצי שנה בחתימה. 



מאז חוקק החוק בארה"ב, כל נשיא דחה את העברת השגרירות, וגם טראמפ עצמו עשה זאת בחודש יוני האחרון, אך טראמפ, שהבטיח במהלך הבחירות בשנת 2016 להעביר את השגרירות לירושלים, נראה כמי שמנסה להגיע לפשרה בין דרישת תומכיו לבין המלצות הדרג המדיני, ולכן שוקל להכריז שהוא מכיר בירושלים כבירה הישראלית אך לא להעביר את השגרירות או אף להעבירה. אל ההחלטה יצטרך הנשיא להגיע עד ליום רביעי הקרוב, המועד בו יפוג הצו, שכן אם לא יחתום עליו עד אז, יחל תהליך העברת השגרירות. 



בחמאס קוראים: "לחדש את אינתיפדת אל אקצא"



גם בחמאס הזהירו מפני מעבר השגרירות לירושלים, ואף איימו בפתיחת אינתיפאדה בתגובה לכך. בהודעה שפרסם החמאס נאמר כי "מדובר בצעד שפוגע בדין הבינלאומי, לפיו ירושלים היא שטח כבוש, ומביא לייהוד העיר וגירוש הפלסטינים ממנה"ואף הוסיף כי בתגובה למהלך, על הפלסטינים "לחדש את אינתיפאדת אל אקצא".



ארגון הטרור הדגיש כי "כל החלטה שהיא לא תשנה את האמת, לפיה ירושלים היא אדמה פלסטינית-אסלאמית". ההצהרה מגיעה בעקבות הדיווחים לפיהם המנהיג האמריקאי צפוי לשאת ביום רביעי הקרוב נאום שבו יכיר בירושלים כבירת ישראל, ואולי אף עשוי להודיע על החלטתו להעביר את השגרירות לבירה.