הטלוויזיה הממלכתית בסוריה פרסמה כי מטוסי חיל האוויר שיגרו טילים לעבר בסיס באזור דמשק וכי נגרם נזק. לפי כלי התקשורת במדינה, הותקף בסיס איראני וסוריה הגיבה בירי טילי נ"מ. האלוף במילואים גיורא איילנד, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, התייחס לדיווח בשיחה עם אריה אלדד ואלון בן דוד ב-103FM, וטען: "עד עכשיו, בהנחה והפרסומים נכונים, ישראל תקפה בעיקר אמצעי לחימה מתקדמים טרם העברתם ללבנון. היה בזה סוג של הגיון. ישראל תקפה מבנים ברמה נמוכה, אני לא כל כך בטוח שאם יהרסו כמה בתים תמנע מסוריה האפשרות להקים את מה שהם רוצים להקים. נשאלת השאלה מה ישראל רצתה להשיג מהתקיפות הללו?".





לדברי איילנד, "ישנם דברים שמתחילים בקטן וצומחים. איראן רוצה להקים בלבנון את חיזבאללה 2, ככל שההקמה תהיה קרובה יותר לגבול נהיה ברמת סיכון גבוהה יותר. לאיראנים יש סבלנות והם בונים את הנשק שלהם. יש בתקיפות הללו סיכון ותמיד יתכן שהצד השני יגיב, אך לא נראה לי שהריסת כמה מתקנים בסוריה תגרום לתרחיש שכזה. יש פה איזשהו משחק שגורם לאיראנים להיות זהירים יותר בצעדיהם במטרה לפגוע באפקטיביות של הכוחות שלהם".



לדבריו, "הנקודה העיקרית היא שישראל הייתה צריכה לרכז את המאמץ בלנסות בכוח לדחוף את הסוס האמריקאי למגרש הסורי כדי לייצר משוואה שונה ומזו הקיימת. לארצות הברית אין כמעט מעורבות השטח. במקום שישראל תישא נאומים על ההסכם האיראני, ישראל הייתה צריכה לגרום לכך שהרוסים יצמצמו את הנוכחות האיראנים בסוריה. זה הכי חשוב למדינת ישראל, זו מדיניות שלא נעשתה או שלא הצליחה להיעשות".



לסיום התייחס האלוף במיל' לדיל האולטימטיבי של טראמפ, לפיו מצרים תוותר על 720 קמ"ר מאדמות סיני לטובת המדינה הפלסטינית המוצעת. במקביל, הפלסטינים יוותרו על 720 קמ"ר מהגדה המערבית לטובת ישראל, שהם 12% משטח הגדה, ואלה יעברו לישראל. יש לציין כי מדובר בגושי ההתנחלויות שעליהם דובר בעבר.



בתמורה לקרקע עליה תוותר מצרים לפלסטינים, קהיר תקבל מישראל אדמות בדרום מערב הנגב (נחל פארן). האזור שיסופח למצרים יהיה כ-720 קמ"ר, אך הוא מתגמד לעומת ההטבות הכלכליות, הביטחוניות והבינלאומיות שתקבל מצרים לאחר סיום מהלך זה.



"אני לא יודע דבר על התוכנית האמריקאית", אמר איילנד, "אך ב-24 שנים האחרונות התייצבה תובנה שכשמדברים על הסכסוך הישראלי הפלסטיני מניחים ארבע הנחות סמויות, אחת מהן היא שהפתרון במרחב הטריטוריאלי צריך להתקיים בין הירדן לים. אם אנחנו משחררים את ההנחה הזו מרחב הפתרונות גדל. כנראה שטראמפ מנסה להיות יצירתי יותר ממה שהתקיים כאן ב-24 השנים האחרונות".



עריכה: איתמר זיגלמן