נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (שלישי) למנהיגי האזור כי החליט על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים. הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, המלך הירדני עבדאללה ונשיא מצרים א-סיסי. על פי ההערכות יחתום טראמפ על הצו המעכב את ההחלטה, אך יורה על תחילת ההכנות למהלך. בנוסף בנאומו הצפוי מחר יכיר בירושלים כבירת ישראל. יו"ר הרשות הפלסטינית שוחח בנושא עם האפיפיור ונשיאי רוסיה וצרפת, בניסיון להניע אותם למהלך שימנע את העברת השגרירות.



ההודעה של הנשיא האמריקאי מגיעה לאחר סערה בעולם המוסלמי, בעקבות הדיווחים על כך שהוא מתכוון להכיר בירושלים כבירת ישראל. הבוקר אמר נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי סוגיית ירושלים עלולה להביא לניתוק היחסים הדיפלומטיים ביו טורקיה לישראל. לדברי ארדואן, "ירושלים היא קו אדום עבור כל המוסלמים. אנחנו נלך עד כדי ניתוק היחסים עם ישראל על הנושא הזה". הנשיא הוסיף כי "נקרא לארגון לשיתוף פעולה אסלאמי לקיים ועידה באיסטנבול אם ארצות הברית תכיר בירושלים כבירת ישראל". 

מי יהיו ההשלכות? אבו מאזן וטראמפ. צילום: Getty images



גורמים מדיניים אמרו בתגובה לדברי הנשיא הטורקי כי "ירושלים היא בירת העם היהודי מזה 3000 שנה ובירת ישראל מזה 70 שנה. בין אם ארדואן מכיר בזה או לא". גם שר החינוך, נפתלי בנט הגיב לדברים ואמר כי "לצערנו בשנים האחרונות ארדואן אינו מפספס הזדמנות לתקוף את ישראל. ישראל צריכה לקדם את יעדיה ובכללם את הכרת ירושלים המאוחדת כבירה של מדינת ישראל. תמיד יש מי שיבקר, אך בסופו של דבר מוטב ירושלים מאוחדת מאהבת ארדואן".



גם ערב הסעודית הביעה תקווה שוושינגטון לא תכיר בירושלים כבירת ישראל ואף הזהירה כי למהלך כזה עלולות להיות השלכות חמורות, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות SPA מפי גורם במשרד החוץ בריאד. "הממשל האמריקאי צריך לקחת בחשבון את ההשלכות השליליות של כזה מהלך ואת עמדת הממלכה שהדבר יפגע ביכולת של ארצות הברית להמשיך לנסות להשיג פתרון צודק לפלסטינים".  

ההתנגדות של אנקרה וריאד מגיעה לאחר שאתמול הביעה גם צרפת את דאגתה מהמהלך. נשיא רצפת עמנואל מקרון שוחח אתמול עם הנשיא טראמפ, ואמר לו כי מעמדה של ירושלים צריך לעלות כחלק משיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, בהתאם לפתרון שתי המדינות. 

"ארצות הברית היא מתווכת לא הוגנת"



שיח' ספוואת פאריג', סגן ראש הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית אמר אתמול כי "ערביי ישראל יפגינו בדרכים חוקיות, אבל ברור שזה לא יהיה עסקים כרגיל ולא נשב בשקט. אנחנו נמחה מול השגרירות האמריקאית בתל אביב וברחבי הארץ, זה המינימום שאנחנו יכולים לעשות". כשנשאל אם תהיה אלימות, ענה פאריג' כי "אני מקווה שלא בתוך ישראל, אבל אני חושש שבירושלים וביו"ש היא תתפשט ותהפוך לשפיכות דמים". 

שיח' פאריג' הוסיך כי "מה שטראמפ יכריז זה דבר אחד, אבבל יש עם פלסטיני שלא יהיה מוכן לקבל את זה. תמיד חשבנו שארצות הברית היא מתווכת לא הוגנת. עכשיו אנחנו חושבים לא רק את זה, אלא שהיא צד בסכסוך, וה מסוכן". לדברי השיח', "האויב הכי גדול הוא הייאוש. חלק מהפלגים הפלסטינים מיאושים כבר תקופה ארוכה, אבל הרוב נותנים סיכוי לשלום". עכשיו,  הוא מזהיר, גם הפלסטינים המתונים עלולים להידחף לעבר הייאוש. "אדם נואש שאין לו מה להפסיד הוא הדבר הכי מסוכן להיות לידו וזה מה שאנחנו לא רוצים".