יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, נאם היום (רביעי) בפני ועידת ה"ג'רוזלם פוסט" בירושלים ואמר כי הוא רוצה לשנות את התרבות הפוליטית בישראל. גבאי התייחס להחלטת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים ואמר כי העיר תמיד תהיה מאוחדת בריבונות ישראלית. "היא סמל, היא הרבה יותר מעיר. לכל היהודים ירושלים הייתה חלק ממשהו בשמיים, לא אמיתי", אמר. "לא מתפשרים על סמלים. אני שמח על ההחלטה של הנשיא טראמפ. בשבילי זאת תמיד הייתה בירתנו. ההורים שלי הגיעו ממרוקו לירושלים והם לא בדקו אם ארה"ב מכירה בירושלים". 



השר לשעבר הוסיף כי הוא מקווה שהממשל האמריקאי יכריז על צעדים בוני אמון במזרח התיכון. "אנחנו צריכים להתניע מחדש את תהליך השלום. זה יכול לקרות. ההחלטה הזאת צריכה להיות משהו שייתן השראה לאזור". יו"ר המחנה הציוני פרס את החזון שלו לשלום המתבסס על פתרון של שתי מדינות. "פה אנחנו לא מאוחדים. אני מאמין בהפרדה מהפלסטינים אני מאמין שההורים שלי כדי באו לארץ להיות במדינה בעלת רוב יהודי", הסביר. "הם גרו במדינה עם רוב מוסלמי. הפרדה כזו תבטיח את הביטחון שלנו להרבה שנים קדימה. לכן פתרון שתי המדינות הוא הדרך לשלום שישמור על ישראל דמוקרטית. זה יאפשר לנו לשמור על הרוח היהודית". 


ירושלים. צילום: פלאש 90
ירושלים. צילום: פלאש 90

 

גבאי אמר כי הוא לא חושב שנכון עבור מנהיג לפרט על מה יהיה מוכן לוותר במו"מ. "בניגוד לאחרים, אני לא אנהל מו"מ עם התקשורת", אמר. "אצלי לא יהיו תנאים מוקדמים. אנחנו חייבים לבנות אמון מחדש. בעסקים לא ניהלתי מו"מ בלי אמון. לכן שני הצדדים צריכים לנקוט צעדים כדי לבנות אמון. הפלסטינים צריכים להפסיק את ההסתה-  המכשול הגדול לאמון של הישראלים בתהליך השלום. הם לא מאמינים שהפלסטינים רוצים להתפשר. לכן עבורי זה צעד גדול". 

עם זאת, גבאי הוסיף כי אינו מאמין בבנייה מחוץ לגושי התיישבות. "הם יהיו שלנו אז לא צריך לבנות מחוץ להם", אמר איש העסקים לשעבר. "עוד קראון על הגבעה לא עוזר לנו. צריכים להעביר כפרים פלסטינים משטח C ל-B כדי שהם יטפלו בעניינים שלהם.  אנחנו צריכים לשפר את איכות החיים שלהם והכלכלה שלהם". 
גבאי אמר כי הוא מאמין ב'כלכלה צודקת'. "אנחנו יהודים - מאמינים בכלכלה צודקת", אמר. "אנחנו לא רפובליקנים או 'מפלגת התה'. אנחנו מאמינים ב'כל ישראל ערבים זה לזה'. מצד שני, אנחנו מאמינים בשוק חופשי וכך יהיה לנו את הכסף לחלק. צריך להוריד את מפלס העוני בישראל". השר להגנת הסביבה לשעבר הוסיף שלממשלה הנוכחית יש תרבות של שחיתות: "זה לא היה מעולם בישראל".