ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים את ביקורו באירופה, לאחר ביקור בזק במהלכו נפגש היום (שני) עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל ודן עימם בתהליך השלום עם הפלסטינים ובהכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. נתניהו אמר לכתבים המלווים אותו כי הדגיש בפני 28 שרי החוץ, שהגיע הזמן לעבור לשיח חדש לגבי האזור. "נתתי את הדוגמה של ההנחה שהייתה רווחת במשך שנים לפיה הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא לב הסכסוך במזה"ת. שאלתי אם מישהו מאמין בזה היום. מישהו מאמין שהדבר האחרון שהמסכן בשוק בטוניס ששרף את עצמו אמר הוא: 'אם רק נתניהו ואבו מאזן היו מגיעים להסכם הבעיות היו נפתרות?', כנ"ל ביתר המדינות".
ראש הממשלה הוסיף כי אמר לאירופאים שלב הסכסוך לא תלוי בהתנחלויות: "המקומות שעליהם הפלסטינים מדברים באמת זה יפו, תל אביב וחיפה. הגיע הזמן להפסיק לפנק את הפלסטינים. הפלסטינים מפונקים וטראמפ אמר להם את האמת. ביקשתי מהם לגשת לשורש הסכסוך והוא הסרבנות להכיר במדינת ישראל. ההתנגדות לציונות קדמה להתנחלויות וקשורה לסירוב להכיר במדינה יהודית".

נתניהו סיפר כי הסוגיה האיראנית עלתה בהיקפים משמעותיים. "הסברתי שתהיה לזה השלכה ישירה גם על אירופה. היא מעוניינת בראש ובראשונה בעצמה, באירופה, בבעיה של הצפה אנושית מהמזרח התיכון שנובעת ממלחמות הדת שמתרחשות באזור שלנו". הוא הוסיף כי הפעילות של ישראל כנגד איראן מגנה גם על אירופה: "אם איראן תממש את תכניותיה להתבסס צבאית בסוריה, היא תעשה זאת על ידי הבאת 80 אלף שיעים לסוריה. זה יוביל לתגובת נגד. אנחנו מגנים כך עלינו אבל גם על אירופה ואין גורם שמגן על אירופה במזה"ת כמו ישראל". בתשובה לשאלת כתבים, ראש הממשלה אמר כי לא הרגיש בלוע הארי בפגישה עם הבכירים, אלא "כמו ארי".
 
דונלד טראמפ בהכרזה על העברת השגרירות. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בהכרזה על העברת השגרירות. צילום: רויטרס


נתניהו אמר כי כל המשתתפים במפגש גינו את פיגוע הטרור בירושלים והעלו גם את נושא האנטישמיות. "אמרתי להם שאם יש גופים שפועלים נגד הציונות ונגד מדינת ישראל אתם לא צריכים לתמוך בזה. הבטחתי להעביר להם רשימה מסודרת של עמותות שמכסות עצמן באצטלה של זכויות אדם. הזכרתי את העובדה שחלק מהמדינות משכו את ידיהן מזה. לא הזכרתי שמות חוץ מדלאל מוגרבי", אמר בהתייחסות למחבלת פלסטינית שהשתתפה בטבח בכביש החוף. באוקטובר עצרה הממשלה הבלגית סיוע כלכלי לבתי ספר ברשות הפלסטינית לאחר שגילתה כי בית ספר בחברון, שנבנה בעזרת כספים בלגיים, נקרא על שמה של המחבלת.