בעוד הקואליציה נאבקת לפתור את משבר "חוק המרכולים" מפיצה הערב (שני) לשכתה של שרת המשפטים איילת שקד את תזכיר החוק, שיאפשר לפתור משבר אחר עם סיעת יהדות התורה - מינוי ח"כ יעקב ליצמן לסגן שר. המהלך הוא בניגוד להחלטת בג"צ בנושא. כזכור, לפני כשנתיים קיבל בג"צ את העתירה שהוגשה על ידי מפלגת "יש עתיד" כי יש לבטל את התפקיד "סגן שר במעמד שר" תפקיד בו החזיק ח"כ יעקב ליצמן במשך מספר שנים.



ליצמן התפטר מתפקידו על רקע עבודות הרכבת בשבת לפני שבועיים וכעת מי שמחזיק בתפקיד שר הבריאות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי התיקון הנוכחי מבקשת הממשלה לאפשר האצלת סמכויות סטטוטוריות הנתונות לשר, לידי סגן שר שמונה במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר, מה שמתרחש כעת בתיק הבריאות.



"אין בתיקון המוצע כדי לשנות את המבנה המשטרי היסודי אשר מבחין בין תפקידו של שר כחבר הממשלה וכממונה על משרד, לבין תפקידו של סגן שר כמסייע בידי השר", נכתב בהסבר של תזכיר החוק, "האצלת סמכות לידי סגן שר אינה הופכת אותו לשר או לחבר הממשלה. האצלת סמכות לידי סגן שר אינה הופכת אותו לשר או לחבר הממשלה". 



בממשלה מבקשים להימנע ממצב בו בג"צ יפסול את התיקון הנוכחי, בכך שבחוק הוסבר כי השר הממונה אינו מתנער מאחריותו הסטטוטרית, אלא רק מאציל מסמכויותיו אל סגן השר, כך שהמצב הקודם אותו פסל בג"צ בו במשרד ממשלתי לא מכהן שר אלא רק סגן שר, לא מתקיים בנוסח הנוכחי של החוק. במילים אחרות, הצעת החוק מבקשת להאציל אל סגן השר את כל הסמכויות שיאפשרו לו לכהן כשר, רק ללא האחריות המניסיטריאלית לכלל פעולות הממשלה שיש לשר מכהן. בכך תפתר הדילמה איתה התמודד ליצמן כאשר ממשלת ישראל אישרה חילול שבת בעבודות הרכבת.