מועצת הביטחון של האו״ם התכנסה היום (שני) כדי לדון בהצעת החלטה מצרית נגד ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. הצעה שנדחתה בסופו של דבר בעקבות וטו אמריקאי. בעד ההצעה הצביעו כל שאר 14 חברות המועצה. שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי, אמרה בפתח הדיון כי טראמפ לא יחזור על הטעויות של ממשל אובמה שלא הטיל וטו על הצעת 2334 בדצמבר 2016.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בסרטון שפרסם בחשבון הטוויטר שלו לאחר ההחלטה: "תודה לך השגרירה היילי. בחנוכה דיברת כמו מכבי והדלקת את אור האמת. הארת את החושך, אחד ניצח את הרבים, האמת ניצחה את השקרים. תודה לך הנשיא טראמפ, תודה לך השגרירה היילי". 



היילי הוסיפה בדבריה בפתח הדיון במועצה כי "באותו יום ארצות הברית בחרה להימנע ונתנה להחלטה לעבור. כעת עברה שנה ויש ממשל חדש. אם היינו מצביעים שוב אני אומרת בביטחון מלא כי היינו מצביעים לא. היינו מממשים את הווטו שלנו". החלטה 2334 עצמה היתה מכשול לשלום". 

הצעה 2334 אליה התייחסה היילי, שהתקבלה בשנה שעברה במועצה "מגנה את כל הצעדים שמטרתם לשנות את ההרכב הדמוגרפי, האופי והמעמד של השטח הפלסטיני שנכבש ב–1967, כולל מזרח ירושלים, כולל בין היתר את בנייתן והרחבתן של התנחלויות, הבאת מתנחלים ישראלים, הפקעת קרקעות, הריסת בתים ועקירת אזרחים פלסטינים, תוך הפרה של החוק ההומניטרי הבינלאומי וההחלטות הרלוונטיות".

שר המודיעין והתחבורה ישראל כ״ץ אמר בעקבות הווטו האמריקאי כי ״ידידתנו הגדולה ניקי היילי מוכיחה שוב את הקשר האיתן הקיים בין שתי המדינות על ידי הטלת הווטו על החלטת מועצת הביטחון נגד הכרתו ההיסטורית של הנשיא טראמפ בירושלים כבירת ישראל".




בהצעת ההחלטה המצרית נאמר כי "כל החלטות ופעולות שנועדו לשנות את אופיה, מעמדה או הרכבה הדמוגרפי של ירושלים אינן בעלי השפעה משפטית, מבוטלים ויש לבטלם בהתאם להחלטות הנוגעות בדבר מועצת הביטחון ובמסגרת זו קורא לכל המדינות להימנע מקיום נציגויות דיפלומטיות ב בירושלים, על פי החלטה 478 של מועצת הביטחון שהתקבלה ב-1980".

בתוך כך, מקורות פלסטיניים אישרו אתמול למעריב כי נשיא איראן, חסן רוחאני, הזמין את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לביקור רשמי בארצו. על פי אותם מקורות, אבו מאזן עדיין לא השיב להזמנה והוא שוקל לבקר בטהרן ולהיפגש עם מנהיג הרפובליקה האסלאמית. 
 
המקור הוסיף כי אש"ף יקיים ביום שני הקרוב דיון חירום, שבו אבו מאזן יפרוש את האפשרויות העומדות לפניו בנוגע לנסיעה. בכל מקרה, זה לא יהיה ביקורו הראשון של אבו מאזן באיראן. בעבר נסע לבירת הרפובליקה האסלאמית בתקופת שלטונו של הנשיא הקודם, מחמוד אחמדיניג'ד. ככל הנראה, נושא נוסף שיידון בישיבה הוא תוכניתו של יו"ר הרשות לבקש ממועצת הביטחון של האו"ם להחליף את ארה"ב בתיווך ההסכם בין ישראל לפלסטינים.