חברי כנסת בישראל ביתנו ובכולנו מקדמים במשותף נוסח חלופי להצעת חוק הלאום, ובו שינויים משמעותיים לעומת מתווה החוק שמקדמים השר יריב לוין וח"כ אבי דיכטר (ליכוד). מאחורי היוזמה עומדים ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) ויו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן שאמר הבוקר (שלישי) למעריב אונליין כי אם הקואליציה תבקש להעביר את נוסח לוין-דיכטר בקריאה ראשונה הוא ידרוש להעביר במקביל גם את ההצעה החדשה שהוא מקדם ביחד עם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו).

כזכור  השבוע הודיע השר יריב לוין (ליכוד) כי סוכם על דעת ראשי הקואליציה לקדם בקריאה ראשונה את הצעת החוק שהוא ניסח בהתאם לעקרונות של יוזם החוק, ח"כ אבי דיכטר (ליכוד), המכפיפים בין היתר את היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית להיותה מדינה יהודית. בנוסח החדש נכתב כי ״מדינת ישראל תהא מושתת על יסודות החירות, הצדק והשלום ותקיים שוויון זכויות לכל אזרחיה״ , פסקה הלקוחה מתוך מגילת העצמאות ושאינה מופיעה בגרסה המקורית שנדונה בוועדת המיוחדת המנסחת את חוק הלאום.


רועי פולקמן. צילום: יח"צ
רועי פולקמן. צילום: יח"צ


 

בדברי ההסבר להצעה החדשה נכתב כי "חוק יסוד מדינת ישראל- מדינת הלאום של העם היהודי, הוא אחד מהחוקיים החשובים בעיצוב דמותה של ישראל. דווקא משום כך, עלינו לגשת לחקיקה, לכל הפחות, באותה זהירות שניגשו האבות המייסדים לפני 70 שנה למלאכת כתיבת מגילת העצמאות. ואכן, הצליחו חותמי המגילה לשזור בה באופן מרשים את זכותנו ההיסטורית יחד עם מחויבותינו הבלתי מתפשרת ליהדות התפוצות ולקיבוץ גלויות. הכרזת העצמאות על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, עיצבה גם את מחויבותה של ישראל לאזרחיה הלא יהודים ובהם אחינו הדרוזים, הלוקחים חלק, יחד איתנו, בהגנה על המולדת". לכן מציעים יוזמה ההצעה החדשה לשזור בחקיקה את הניסוחים המדויקים מתוך מגילת העצמאות.


יריב לוין ונתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יריב לוין ונתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


 
ח"כ פולקמן הסביר הבוקר כי "הנוסח שלנו דומה למגילת העצמאות. מדבר על שיוויון זכויות לכל אזרחי המדינה ומדבר על זכויות קולקטיביות לעם היהודי. הוא לא נוגע במעמד השפה. הוא נוגע, למשל, ביום העצמאות. מגדיר את ירושלים. הוא לא נכנס לפינות שפוגעות במיעוטים. מדבר על שיוויון ועל מושג מדינה יהודית במובן לאום של קולקטיביות ולא של הדתה". 
"במשך שלושה חודשים אנחנו עובדים עם יו"ר הוועדה לחוק הלאום ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד. הגענו להסכמות ואין סיבה לחזור אחורה כפי שמציע השר יריב לוין, לנוסח שמעורר קשיים גדולים גם אצל ישראל ביתנו, גם אצלנו וגם אצל שותפים נוספים בקואליציה. קבעתי פגישה עם לוין לתחילת השבוע הבא ואני מקווה שהכל יעשה בהדברות ובהבנה", הוסיף פולקמן. 
הוא הדגיש כי בשלב זה מדובר ביוזמה פרטית של ח"כים בישראל ביתנו ובכולנו שטרם קיבלה את אישור אביגדור ליברמן ומשה כחלון. ח"כ פולקמן מסר כי יפגש בתחילת השבוע הבא עם השר יריב לוין ויציג בפניו את הנוסח שישראל ביתנו וכולנו מבקשות לקדם.