יו"ר יש עתיד יאיר לפיד נפגש היום (שני) לשיחת תדרוך עם תא הכתבים המדיניים ודן איתם בסוגיות שונות שישראל ניצבת מולם. הוא גם התייחס למצבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו וטען: "אין מצב שהוא לא ייחקר בפרשת הצוללות". לפיד רמז כי העובדה שישראל ממשיכה בפרויקט הנחת צינור הגז לטורקיה נובעת משיקולים זרים. "לא רוצה לחשוב מה היו המניעים של מי שעדיין מחזיקים את הרעיון הזה באוויר", אמר. 



לפיד פתח ואמר: "אין שום רנסנס מדיני. את זה אומר נתניהו בזמן שהוא אומר גם שכל העולם שונא אותנו. על הפער הזה הוא מעולם לא עמד". לפיד תקף את הממשלה ואת נתניהו בנוגע למספר זירות שבהם לפי דעתו נכשל.  ביחסים עם ארצות הברית. תוקף לפיד את השבר שיצר נתניהו עם המפלגה הדמוקרטית והיהודים הדמוקרטים בפרט. "זה שבר שלא היה כמותו עם המפלגה הדמוקרטית, אם תסתכלו על אנשים שבעבר היו הכתובת הראשונה של ישראל, כמו אליוט אנגל וג'רי נדלר הם לא מקבלים מאיתנו טלפונים. יש סכסוך אמיתי עם נתניהו והסביבה שלו".

"אין מצב שלא ייחקר על הצוללות". נתניהו. צילום: רויטרס
"אין מצב שלא ייחקר על הצוללות". נתניהו. צילום: רויטרס


לפיד מציין כי היבחרו של טראמפ היא נס עבור ישראל ונתניהו וכי הוא מאמין שהתמיכה שלו בישראל היא אמתית, אך מוסיף: "הטענה שמצבנו אידיאלי מול האמריקנים היא אופטית, הדור הבא של יהדות ארצות הברית לא רק שלא יתמוך בישראל אלא הם הראשונים במתנגדי ישראל". לבסוף אמר כי גם המפלגה הרפובליקנית יודעת שימיו של נתניהו כראש ממשלה קצובים, ולדבריו הם אומרים את זה בדלתיים סגורות וזה משפיע על היחס שלהם.
לפיד אמר כי הוא מברך על החלטת הממשל האמריקני להכיר בירושלים והוסיף: "לא אהיה מוכן לנהל מו"מ על ירושלים. כולה שלנו. לא מחלק את ירושלים ואם לא יהיה בגלל זה שלום, אז שלא יהיה שלום. הסכם שלום עתידי מחייב מה שכינה אריק שרון, ויתורים כואבים". 

"אין מו"מ עליה". כיפת הסלע. צילום: גילי יערי,פלאש 90
"אין מו"מ עליה". כיפת הסלע. צילום: גילי יערי,פלאש 90

במהלך כל השיחה תקף לפיד את העובדה כי אין שר חוץ במשרה מלאה ואמר: "כשאני אהיה ראש ממשלה שר חוץ יהיה שר במשרה מלאה". על ההחלטות שקיבל נתניהו בשנים האחרונות בתפקידו כראש ממשלה אמר לפיד: " קרה משהו לנתניהו ב-20 השנים האחרונות, בקבלת ההחלטות, באנשים סביבו, הוא לא חד ופיקח כמו שהיה לפני 20 שנה". 

"גיליון הציונים של נתניהו -נכשל"  
גם בזירה האירופאית, לתפיסת לפיד נתניהו נכשל כי הוא נוהג בחוסר אחריות והתנשאות: "נתניהו אמר למקרון במסיבת העיתונאים, 'אני מציע לך שתלמד קצת את התנ"ך ותראה את הקשר בין העם היהודי לירושלים'. מקרון למד בבית ספר ישועי ואני חושב שהוא יודע קצת יותר טוב מנתניהו את התנ"ך". לפיד טוען כי הביקור באיחוד האירופאי היה כישלון והוא לא הוביל למהלכים נוספים ומספר כי פנה ללשכת ראש ממשלה כדי שיצטרפו למהלך שמפלגתו מובילה כדי שמדינות אירופה יכיר בכל מרכיבי של חיזבאללה כארגון טרור. "לא קיבלנו מהם שום התייחסות", אמר. יחד עם זאת הוא מציין כי משרד החוץ ולשכת ראש הממשלה ביקשה ממנו שיסייע לישראל במאבקה בהחלטת 2334 בתקופתו של אובמה והוא נענה. 
לתפיסתו של לפיד ישראל שגתה באופן בו התנהלה מול רוסיה בנעשה בסוריה: "היינו צריכים לומר לרוסים שאותם מעניין לשמור על ממשלו של אסד ואותנו זה לא מעניין, לכן אנחנו מרשים לעצמנו לפעול  ולא צריכים לעדכן את הרוסים בכל פעולה". לפיד התייחס לכך שנתניהו שם לעצמו למטרה להרחיק את האיראנים מסוריה וכשל, וכן לבטל את הסכם הגרעין וכשל, לדברי לפיד: "לא יהיה ביטול ולא יהיה תיקון להסכם". לפיד סיכם את פעילותו של נתניהו במזרח התיכון: "הוא הגדיר מטרות, הצהיר הצהרות - וגיליון הציונים שלו נכשל".

פוטין, ארדואן ורוחאני. צילום: רויטרס
פוטין, ארדואן ורוחאני. צילום: רויטרס
לפיד הבהיר כי הוא לא חושב שכל מערכות היחסים של ישראל עם מדינות העולם הוא רע, ציין לשבח את ההתחממות עם הודו, ההכרזה של נשיא גואטמלה והידוק היחסים עם כמה מדינות אפריקניות. אבל בסך הכל לתפיסתו של לפיד ישראל אינה נמצאת בפריחה כי עם בהתדרדרות במצבה הבינלאומי בעיקר במוסדות הבינלאומיים, כמו האו"ם ואונסק"ו: "מי שממנה את דני דנון וכרמל שאמה הכהן לתפקידים האלה עושה בעיקר חשבונות פוליטיים. אני סומך על מנדלבליט". 
לפיד התייחס גם לפרשת 3000, פרשת הצוללות, ושב וחזר על דבריו כי אין סיכוי שראש הממשלה לא ייחקר בפרשה. באשר להודעתו של מנדלבליט כי נתניהו לא חשוד אמר לפיד: "לא חושד באביחי מנדלבליט, הוא לא היועץ רק של נתניהו. אם הוא היה אומר שנתניהו חשוד בפרשת 3000 לא הייתה עסקת גז". לשיטתו העובדה כי הקואליציה מזדרזת להעביר את חוק ההמלצות כלל אינה נוגעת לפרשות 1000 ו-2000: "אתם חושבים שעל סיגרים הם רוצים שלא יהיו המלצות? הם לא רוצים שיידעו על הדברים שנתניהו היה מעורב בהם בפרשת הצוללות" .