במליאת הכנסת החל הלילה (שלישי) מרתון של דיונים בדרך לאישורו הסופי של "חוק ההמלצות". לדיון הוקצו 45 שעות רצופות והוא עשוי לגלוש גם ליום רביעי. החוק שיזם יו"ר הקואליציה הטרי דוד אמסלם (הליכוד) מבקש לאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה בחקירות של אישי ציבור. בעקבות הביקורת על החוק בצמרת המשטרה והמערכת המשפטית והפגנת הענק בתל אביב, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להחריג את עצמו מהחוק והוא לא יחול על חקירות המתנהלות כעת בעניינו. אולם, הוא יהיה בתוקף לגבי חקירות שייפתחו בעתיד, אם יהיו כאלה.


לפני תחילת הדיון על "חוק ההמלצות", המליאה אישרה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 50 תומכים ו-38 מתנגדים את הצעת החוק להגבלת עבודה בשבת שהציע ח"ג משה גפני (יהדות התורה), לפיה שר העבודה והרווחה יתחשב במתן היתר לעבודה ביום זה. זאת על רקע משבר עבודות הרכבת שהתרחש בחודש שעבר.

במהלך הדיון, יו"ר הקואליציה אמסלם תקף את יו"ר מפלגת "יש עתיד" ח"כ יאיר לפיד ואמר כי "התקשורת השמאלנית משקרת את הציבור. אנשים שמכירים את העובדות לא נותנים להם לבלבל אותם ומציגים את השקר הגס ומצג שווא. הציבור שומע שחיתות ולא יודע בכלל מה קורה. יאיר לפיד הוא המושחת הכי גדול, שנוסע בכל הגלובוס על בסיס קבוע ומשתכן במלונות פאר על חשבון מימון המפלגות שהינו כסף ציבורי". 
 
אמסלם פנה לח"כ לפיד והוסיף: "אתה קורא לנו מושחתים? אתה לא מתבייש? הרי המושחת הכי גדול זה אתה. הבן אדם לא בא יום אחד לכנסת בחודש. אם היה עובד מדינה רגיל היו מפטרים אותו, אבל הוא שר החוץ הרי".

הרצוג לאמסלם: "אל תיתמם"

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג פנה לח"כ אמסלם במהלך נאומו ואמר: "אתה מכניס דיון של הם ואנחנו בלתי פוסק. אתם כבר 40 שנה בשלטון ואתה בא ואומר 'אנחנו עדיין מקופחים'. בוא נזכור מה היה עם יצחק רבין. בוא נזכור מה היה בימי אולמרט, שרדפו אותו יום ולילה עם הפגנות איומות ונוראות שמימן אותם ראש הממשלה. אז אל תיתמם".

במהלך הדיון הארוך נאמו בין היתר חברי הכנסת מהאופוזיציה: תמר זנדברג, מיקי לוי, ציפי לבני, מיכל רוזין, יעל גרמן, יעל כהן פארן, זוהיר בהלול, רויטל סויד וסתיו שפיר. סיעות האופוזיציה הגישו 1,280 הסתייגויות לחוק השנוי במחלוקת ועמדו בתוקף על כך שכולן יובאו להצבעה. עם זאת, בכל רגע נתון יכולה האופוזיציה להודיע כי היא מסירה את כל ההסתייגויות לחוק ולדרוש לקיים הצבעה מיידית, מה שיחייב את השרים וחברי הכנסת של הקואליציה להיות מרותקים למשכן ביממה הקרובה.

לפיד: "חוק תועבה"

יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד כינה אתמול את חוק ההמלצות "תועבה". בישיבת סיעתו בכנסת אמר כי "הדבר שהכי בולט בחוק ההמלצות הוא היעילות. פתאום הם יעילים. כשזה מגיע אליהם, לבעיות האישיות שלהם, לניסיון להציל את הכיסאות שלהם – מכונה משומנת". "נכון שזה מושחת, אבל בואו ניתן להם קרדיט – לפחות הם טובים בזה. לפחות הם טובים בלהיות מושחתים", אמר לפיד.

"חוק ההמלצות הוא תועבה. הוא לוקח את הדמוקרטיה הישראלית ומכופף אותה לצרכיו של אדם אחד. החוק הוא תועבה מפני שהוא מעליב כל אזרח ישראלי שהלך לקלפי וחשב שהוא מצביע על החיים שלו. על הילדים שלו. הם חיים במדינה משלהם. מדינה מושחתת שבה הכל מיועד למטרה אחת: לשרת את השליט", הוסיף.

קודם לכן, בפגישה עם כתבים, טען לפיד כי "הם לא רוצים להעביר את חוק ההמלצות על הסיגרים, אלא על הצוללות, כי הם יודעים שהוא ייחקר על הצוללות". לדבריו, "נתניהו אומר כל הזמן שהוא לא ייחקר בפרשת הצוללות, אבל אני אומר שהוא כן ייחקר. אין עולם שבו הוא לא ייחקר בפרשת הצוללות. העדתי בפרשה ואני כנראה יודע מה אני מדבר".

לפיד הוסיף כי "היועץ המשפטי לממשלה לא נגוע במניעים זרים בחקירת הצוללות. לנתניהו יש בעיה. אם ידע שאנשים מקבלים כסף ובגלל זה נתן אישור למכור צוללות מתקדמות למצרים, הוא צריך ללכת לבית סוהר להרבה זמן. ואם לא ידע הוא צריך ללכת". גם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי התייחס אתמול לחוק ההמלצות ואמר: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות להביע הערכה לחברי וחברות הסיעה ולהובלה של ח"כ יואל חסון, שנאבקים ולא מוותרים לממשלה ולקואליציה. הקואליציה שברה את כללים – ואנחנו נפתיע בכל הזדמנות".

בתוך כך, גם השר לשעבר גדעון סער (הליכוד) התייחס אתמול לפרשיות האחרונות ואמר כי "הסכנה לשלטון הליכוד ודרכו אינה לפיד או גבאי. הסכנה היחידה לשלטון הליכוד היא רק אם נסטה מהדרך הממלכתית שהיא דרכה של התנועה. הליכוד היא הזרם המרכזי של העם, תנועה שורשית ומפוארת שמייצגת את כל עדותיה ומגזריה. אם נדע לשמור על הדרך הזאת בימים לא פשוטים, העם יידע לתת בנו אמון".

בגלל מרתון הדיונים וההצבעות על חוק ההמלצות בוטל יום התעשייה כחול־לבן שעמד להתקיים היום בכנסת. יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עפר שלח אמר על כך כי "ביטול היום המיוחד הוא עוד הוכחה לטירוף המערכות שאליו הכניסה הקואליציה הנוכחית את הכנסת כולה, והכל כדי להעביר את החוק להגנת ראש הממשלה מהמלצות המשטרה". לדבריו, "זו עוד הוכחה לכך שלקואליציה הנוכחית לא אכפת משום דבר ושום נושא, כולל לא מהתעשייה הישראלית".