מליאת הכנסת מצביעה הלילה (חמישי) על חוק ההמלצות, לאחר דיון שנמשך מאז הלילה שבין שני לשלישי, במשך כ-42 שעות, בהם נשאו חברי הכנסת מהאופוזיציה נאומים, שהארוך שבהם היה של חבר הכנסת מיקי לוי ונמשך כשבע שעות. בתחילה יצביעו חברי הכנסת על 1,300 הסתייגויות שהגישה האופוזיציה. רק לאחר מכן תעבור ההצבעה לחוק עצמו.



מוקדם יותר מהומה התפתחה במליאה לאחר ששרת המשפטים, איילת שקד, תקפה את יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, בעקבות הבג"ץ שבכוונתו להגיש במידה והחוק יעבור. "כשאתה עומד כאן ואומר אחרי שלא הצלחתם להפיל את החוק שתפנה לבג"ץ - אתה משפיל את הכנסת ולא מבין כלום במשפט חוקתי", הטיחה בו. בעקבות כך התפתח דין ודברים בין ח"כ דוד אמסלם שעלה להציג את החוק לבין ח"כ יואל חסון.


לפני חבר הכנסת אמסלם עלה השר המקשר בין הממשלה לכנסת, יריב לוין, שהטיח באופוזיציה שקראה לעברו קריאות ביניים כי הם "מדברים שלושה ימים אבל לשר שמייצג את הממשלה הם רוצים לסתום את הפה, אתם מפחדים שהציבור ישמע את האמת". אז פנה השר לוין לח"כ ציפי לבני "את ישבת בממשלת שרון שהוא נחקר ולא קראת לו להתפטר, ישבת בממשלת אולמרט, קראת לו להתפטר? מה פתאום!" השר לוין גם תקף את יו"ר יש עתיד באופן אישי שלא היה נוכח בדיונים. 

ח"כ דוד אמסלם מגיש ההצעה אמר כי "מיליון שקל עלה למדינה הפיליבסטר כי לא אכפת לכם על הנכים, לא אכפת לכם מהמים. אתם עושים צחוק מהדיון בכנסת". ח"כ אמסלם הקריא חלק מההסתייגויות. "הוראות חוק זה לא יחולו על מי שלכלבה שלו קוראים קאיה, אתם מבינים? על זה בזבזנו את הזמן! כל העובי של ספר ההסתייגויות הזה אלה השטויות שעכשיו הקראתי לכם, הם עובדים? אתם מבינים אזרחי ישראל?", אמר. במהלך נאומו של אמסלם הרחיק יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, את חברי הכנסת אורן חזן וחנין זועבי מהמליאה. מההצבעה יעדרו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הרווחה חיים כץ חבר הכנסת דוד ביטן, שמנועים מלעסוק בחוק וזאת בשל חקירה משטרתית שמתנהלת נגדם, השר נפתלי בנט שנמצא בלונדון, ח"כ דוד אזולאי שנמצא באירוע משפחתי וחברות הכנסת רחל עזריה ומרב בן ארי מ'כולנו' שקיבלו אישור לכך מראש מפלגתן, שר האוצר משה כחלון.

חזן מורחק מהמליאה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


כאמור, יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, הודיע הערב מעל דוכן הכנסת כי מחר בבוקר, אם יעבור חוק ההמלצות, תגיש 'יש עתיד' עתירה לבג"ץ: "מחר בבוקר, 8:00, אם החוק הזה יעבור, יש עתיד תהיה בבית המשפט העליון ותגיש בג"ץ נגד החוק הזה, הוא כתוב, הוא מוכן והוא יוגש".
במהלך דבריו פנה לפיד לחברי הקואליציה ואמר: "חברי בקואליציה, נניח שאתם תומכים בחוק, ונניח ששכנעתם את עצמכם שהחוק הזה הוא טוב, ששווה לכם לעצור את כל עבודת הכנסת העיקר שיהיה חוק כזה. איך אתם תומכים בכל היתר, בכך שהדיון הלך לוועדת הפנים ולא לחוקה למרות שאתם יודעים שזה לא נכון, איך אתם תומכים בכך שיהדות התורה, בהזדמנות חגיגית זו כבר מעבירה על הראש שלכם את חוק השבת את חוק המרכולים, כל הסחטנות הרגילה. כי הם יודעים שאתם בני ערובה, כי הם יודעים שראש הממשלה מבוהל ומבועת וייתן להם כל מה שהם רוצים. איך אתם חיים עם נאום החמוצים ונאום הגבות ועם זה שהדלקת נרות חנוכה זו הזדמנות להסתה".

לפני תחילת ההצבעות פנה יו"ר הכנסת לחברי האופוזיציה במה שכינה "אמירה אישית" ואמר כי אם אחד מחברי הכנסת יעתור לבג"צ אחרי אישור החוק הוא לא יתערב בעתיד לטובתה של האופוזיציה כאשר תרצה לקיים פיליבסטר. 

"אני עברתי ויכוחים מאוד קשים עם חברי לקואליציה, למה לא אפשרתי שימוש בסעיף 98 (המגביל את סדרי הדיון) ואפשרתי דיון של 45 שעות. אמרתי שזו זכותם. אני מודיע כאן ועכשיו אם אחרי ההצבעה בהנחה שהחוק יעבור תהיה פנייה של מי מחברי הכנסת לבג"צ, אני מודיע לכולם תעשו מה שאתם מבינים בנושא הזה. הסמכות נתונה לוועדת הכנסת. אני בנושא סעיף 98 לא מתערב" במילים אחרות, הסמכות להגביל את הדיון תהיה נתונה אך ורק בידי ועדת הכנסת. המשמעות היא שדיוני פיליבסטר לא יתקיימו עוד. 

החוק שיזם יו"ר הקואליציה הטרי מבקש לאסור על המשטרה לפרסם את המלצותיה בחקירות של אישי ציבור. בעקבות הביקורת על החוק בצמרת המשטרה והמערכת המשפטית והפגנת הענק בתל אביב, ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להחריג את עצמו מהחוק והוא לא יחול על חקירות המתנהלות כעת בעניינו. אולם, הוא יהיה בתוקף לגבי חקירות שייפתחו בעתיד, אם יהיו כאלה.