משרד החוץ הירדני הודיע הבוקר (שישי) כי השגרירות הישראלית בירדן תישאר סגורה עד להעמדתו לדין של מאבטח הנציגות הישראלית בעמאן שהרג שני פלסטינים, וזאת למרות הדיווחים על נכונות ישראלית להחליף את השגרירה הנוכחית עינת שלאין. דובר משרד החוץ, מוחמד אל-כאיד, התייחס לנושא ואמר כי "עמדת ירדן ברורה בסוגיה זו. שגרירות ישראל עדיין סגורה ותישאר כך עד שישראל תתחייב להעמיד לדין את מי שירה למוות בשני הירדנים, ותתנצל בפני ירדן על הפשע".

אל כאעד טען עוד כי  "ירדן עומדת על זכותה להעמיד לדין את 'הרוצח' על פי ההסכמים הבינלאומיים" והוסיף כי הירדנים "עומדים על כך שיש לחשוף את האמת בקשר לאירועים בשגרירות מאחר ומדובר בהרג על רקע פלילי". בירדן ציינו כי משרד החוץ כבר מסר לממשלת ישראל באמצעים דיפלומטיים את תיק חקירת התקרית ודרישה להעמיד לדין את המאבטח על פי סעיף 31 להסכם וינה". 

מצנן את היחסים? עבדאללה מלך ירדן. צילום: AFP
מצנן את היחסים? עבדאללה מלך ירדן. צילום: AFP


השגרירה עזבה, פרויקט תעלת הימים יובש

כזכור, חודש יוני האחרון פועל ירדני שעבד בביתו של המאבטח הישראלי נורה למוות לאחר שלטענת המאבטח הוא ניסה לדקור אותו עם מברג. בנוסף לכך, מהירי נהרג גם בעל הבית, רופא ירדני, שהיה במקום, בעוד שהמאבטח נפצע באורח קל. מאז עזיבתה של של שלאין את ירדן בעקבות התקרית השגרירות נותרה סגורה. "הירדנים לא רוצים שתחזור, ודבר זה היה מכשול גדול בניסיונות להשיב את עניינים לקדמותם", אמר הגורם, "אנחנו מחפשים מחליף". ממשרד החוץ לא נמסרה תגובה לדיווח.

לאחרונה פורסם כי ישראל איימה על ירדן בצעד כלכלי בדמות ייבוש תוכנית תעלת הימים אם לא תיפתח מחדש השגרירות. לפי הפרסום בחדשות עשר, ישראל העבירה מסר ברור לירדן לפיו הפרויקט לא יקודם כל עוד הדיפלומטים הישראלים לא יכולים לשוב ולפתוח את השגרירות בעמאן, שסגורה מאז אותו משבר.  הפרויקט הוא אינטרס משותף של שתי המדינות הכולל העברת מים מים סוף לים המלח והתפלת מים, הנעשה בשיתוף עם הפלסטינים. לאחרונה הירדנים רצו להוציא מכרזים להפעלת הפרויקט וישראל סירבה.