אחרי שאיים לקצץ את הסיוע האמריקאי לפקיסטן, שמוערך בכ-15 מיליארד דולר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף את הפלסטינים ואיים לעצור את הסיוע גם להם. בציוץ שפרסם טראמפ הלילה (רביעי), הלין הנשיא על חוסר הכבוד שהפגינו הפלסטינים כלפי ארצות הברית, וחשף כי בתמורה להכרתו בירושלים כבירת ישראל, הייתה ישראל אמורה לשלם "יותר" במשא ומתן מול הפלסטינים.



"אלה לא רק הפקיסטנים שאנו מממנים במיליארדי דולרים ללא תמורה", פתח טראמפ את ציוצו תוך שהוא מתייחס להצהרתו כי ברצונו לקצץ את הסיוע שמעבירה ארה"ב לאיסלמבאד, והמשיך "יש עוד ארצות רבות וארגונים אחרים. לדוגמה, אנחנו משלמים לרשות הפלסטינית מאות מיליוני דולרים לשנה ולא מקבלים שום הערכה או כבוד".



הנשיא הוסיף כי הפלסטינים "אפילו לא מוכנים לקיים משא ומתן להסכם שלום עם ישראל, שכבר היה צריך להגיע. הסרנו את ירושלים, המכשול העיקרי במשא ומתן מהשולחן, אך ישראל הייתה אמורה לשלם בתמורה לכך. אבל בהתחשב בכך שהפלסטינים לא מוכנים לדבר יותר על שלום, למה שנעביר את הסכומים הענקיים האלה אליהם בעתיד?".


בתגובה לדברי הנשיא, אמרו הפלסטינים כי "לא נהיה נתונים לסחיטה". ד"ר חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף, אמרה כי הזכויות הפלסטיניות אינן למכירה. ההכרה של טראמפ בירושלים כבירת ישראל היא לא רק הפרה  של החוק הבינלאומי, אלא גם הרסה את היסודות לשלום וגיבתה את הסיפוח הישראלי הלא חוקי של העיר". עשראווי הוסיפה כי הנשיא טראמפ חיבל בחיפוש לשלום, חופש וצדק. עכשיו הוא עז להאשים את הפלסטינים על הפעולות הלא אחראיות שלו". 



לאחר האיומים שהופנו לרמאללה, המשיך הנשיא לצייץ, כש"קורבנו" הבא היה מנהיג קוריאה הצפונית. בתשובה לאמירתו של האחרון כי "אצבעו תמיד על הכפתור האדום", אמר טראמפ כי מישהו "מהמשטר המורעב והמרושש שלו צריך ליידע אותו כי גם לי יש כפתור גרעיני, אבל הוא גדול יותר, חזק יותר ואפילו פועל. בנוסף הודיע טרמפ בציוץ נוסף כי הוא יערוך "טקס פרסי התקשורת השקרית והמושחתת של שנת 2017" ביום שני הקרוב.



הבטיח את "הדיל האולטימטיבי", אך המו"מ קרס עוד לפני שהחל

דבריו של הנשיא בנוגע לפלסטינים מצטרפים להודעתה של שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, כי אם רמאללה לא תשוב לשולחן המשא ומתן, ארצות הברית תפסיק את המימון לארגון אונר"א. יש לציין כי ארה"ב היא המממנת הגדולה ביותר של הרשות הפלסטינית. 

כזכור, עם בחירתו הבטיח טראמפ לפעול להשגת "הדיל האולטימטיבי" בין הישראלים לפלסטינים, אך מאמציו להחיות את המשא ומתן בין הצדדים קרסו לאחר שהכיר בירושלים כבירת ישראל, צעד שהפלסטינים ראו כחד צדדי ואחריו הודיעו כי אין הם רואים בארצות הברית כמתווך הוגן במו"מ עתידי.

בין התוצאות של המשבר הדיפלומטי בין ארצות הברית לבין הרשות היו החזרת השגריר הפלסטיני בוושינגטון לרמאללה לצורך התייעצות, והודעת המוקטעה על ניתוק כל הקשרים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. בין השאר, בשל המשבר נדחה ביקורו של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס באזור, שהיה מתוכנן לאמצע דצמבר, לסוף ינואר ואף קוצר - כאשר אם בביקור המקורי פנס היה אמור להיפגש עם מנהיגים ואנשי דת רבים באזור, פנס ייפגש רק עם נתניהו, וזאת מכיוון שמנהיגים ערבים רבים ביטלו את הפגישה המתוכננת עם פנס.