המשבר מתקרב לסופו? מסתמן כי ישנה הסכמה חלקית בקרב ראשי מפלגות הקואליציה ביחס לפשרה סביב חוק המרכולים. גורם בקואליציה מסר היום (ראשון) כי הושגה הסכמה על החרגת חנויות הנוחות מהחוק, שאמור להגיע מחר לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. עם זאת, יש לציין כי נמשך עדיין הוויכוח על החרגת העיר אילת מהצעת החוק בשל התנגדות החרדים.


בעקבות ההסכמות המסתמנות בנושא, בקואליציית "שבת שוויון" תוקפים בחריפות את ראשי הסיעות החרדיות והדתיות ואומרים כי הקואליציה קיימה "מכירה פומבית הפוכה", ומכרה את השבת, עקרונותיה וסמלה ההיסטורי למרכיבים בקואליציה במחיר השבת.

רועי לחמנוביץ', מנכ"ל קואליציית "שבת שוויון", מסר כי מדובר ב"חוק וירטואלי, שאמור להיות מקודם על ידי דורשי טובת השבת, אשר לא ישנה כהוא זה בתמונת השבת בישראל. החוק מוסיף חטא על פשע ומציג את השבת כסחורה הנמכרת בשוק ושניתן לספסר בה. יש כאן התעלמות מוחלטת מועסקים קטנים, מעובדים שירצו לעבוד בתחומים שהוחרגו ובעיקר זילות השבת ורצון להניחה בקרן זווית. לו דרעי ליצמן וגפני היו פועלים לחוקק את אמנת גביזון-מדן כחוק השבת הייתה השבת מבוצרת, נשמרת ויוצרת חיבור בין כלל החברה בישראל, ומעל לכול מצמצמת את חילול השבת ורמיסתה".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי "יש בורות בנושא חוק המרכולים, הוא אינו משנה את הסטטוס קוו. מי שמשנה את הסטטוס קוו הם ראשי הרשויות שמנסים לפעול כנגד החקיקה הקיימת. חוק המרכולים יעבור מחר ועל הנהלת הקואליציה לדאוג לרוב הדרוש לכך. אנחנו תמכנו לכל האורך בחוקים שאינם מוצאים חן בעינינו והלוואי שלא היו מגעים, וכך אנו מצפים לנהוג מול שותפים לקואליציה. יש לא מעט חברי כנסת ושרים שמפחדים מהדימוי של מפלגתם בעקבות החוק הזה, זאת לצד חוקים הרבה יותר קיצוניים והזויים שהוגשו על ידי השותפים אחרים שחוקקו לאחרונה".

מוקדם יותר, עתרו יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ דודי אמסלם, ותנועתו לבית הדין העליון של התנועה בדרישה להפסקת חברותה של ח"כ שרן השכל במפלגה בשל כוונתה שלא לתמוך מחר בחוק המדובר.

השכל ואמסלם. עימות על רקע חוק המרכולים. צילום: פלאש 90
השכל ואמסלם. עימות על רקע חוק המרכולים. צילום: פלאש 90


העותרים מבקשים באמצעות היועץ המשפטי של הליכוד, עו"ד אבי הלוי, להפסיק את חברותה של ח"כ השכל בליכוד לאלתר. הם סבורים כי התנהגותה של המשיבה, שהודיעה כי אינה מתכוונת להצביע עם סיעת הליכוד בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בעד הצעת חוק המרכולים, ובכך מתכוונת להפר משמעת קואליציונית, מערערת את יציבותן של הקואליציה ושל הממשלה.

לטענתם, הצהרתה של ח"כ השכל מהווה סיוע של ממש למפלגות המתחרות בליכוד ומפרה את החלטות סיעת הליכוד בכנסת. נסיבות אלה מהוות עילה להפסקת חברותה של ח"כ השכל בתנועת הליכוד בהתאם לחוקת המפלגה. בעתירה מוסבר כי ח"כ השכל התכוונה עוד במהלך הקריאה הטרומית להצביע נגד חוק המרכולים, אולם לאחר שיו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עמה והבהיר לה את משמעות ההצבעה היא הודיעה לו כי היא תצביע בעד הצעת החוק בקריאה טרומית, אולם בפועל היא לא הופיעה להצבעה.

בתוך כך, שלשום ח"כ אמסלם שחרר הצהרה יוצאת דופן בראיון בכאן ב', כשאמר כי "הייתי מוכן לקום מהשבעה על אשתי כדי להצביע למען השבת". הוא
הסביר כי "אני יהודי מאמין מאוד. כל מה שאני עושה אני משתדל לעשות לשם שמים. אני עד היום עושה אזכרה גדולה מאוד עבור אשתי. אני מאמין שאם אתה עושה משהו לזכרו של הנפטר שקשור לקדושה אתה מעלה אותו בשמים".