שר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד) הורה הנחה היום (ראשון) את חברת החשמל, בתיאום עם מערכת הביטחון, להגדיל את אספקת החשמל לרצועת עזה, זאת בהתאם לבקשת הרשות הפלסטינית, כפי שהיה המצב ביוני 2017.



יש לציין כי ישנם 10 קווי מתח גבוה לרצועת עזה, המסוגלים לספק עד כ-120 מגה וואט, וכעת יתבצע כוונון מחדש שלהם, והם יופעלו במלוא הקיבול, לא יאוחר ממחר.



כזכור, בחודש יוני האחרון, הרשות ביקשה לצמצם את האספקה ולהפחית את התשלום החודשי מכ-40 מיליון שקלים לכ-25 מיליון שקלים. כעת, עם נכונות של היו"ר אבו מאזן לחדש את התשלום, הורה, כאמור, השר החזרת המצב לקדמותו. 


שטייניץ. צילום: פלאש 90
שטייניץ. צילום: פלאש 90


החלטת הקבינט התקבלה אז, כאמור, לבקשת הרשות הפלסטינית, על פי המלצת מערכת הביטחון וצה"ל ולאחר לבטים קשים, למרות שברור היה, הן למערכת הביטחון והן לשרים, כי בכך הם מגבירים עוד יותר את המצוקה הכלכלית של תושבי עזה, והדבר עלול להביא להסלמה.

דובר חברת החשמל הפלסטינית, מוחמד ת'אבת, אמר אז כי ההפחתה פירושה ש"הכוח יינתן רק לשעתיים עד שלוש שעות ביום", בעוד שסאמי אבו זהרי, דובר חמאס, איים אז "הכיבוש הישראלי אחראי בראש ובראשונה על ההשלכות של הפחתת החשמל, משום שישראל גובה מסים מהפלסטינים במעברים של עזה, שמספיקים לכסות את צורכי החשמל של עזה".

תחנת הכוח היחידה של עזה נסגרה בחודש אפריל 2017, כיוון שמפעילי התחנה בעזה טענו כי הם אינם יכולים להרשות לעצמם מס שהוטל על הרשות הפלסטינית על סולר שהכפיל את מחיר הפעלתו. 

ממשפחת גולדין, הורי החייל הנעדר הדר גולדין, נמסר: "ממשלת ישראל בראשות נתניהו ושרי הקבינט בחרו היום להיכנע שוב לחמאס, ולא התנו את השבת אספקת החשמל הסדירה לעזה בהשבת החיילים אורון שאול והדר גולדין. זו איוולת שמדינת ישראל מפקירה פעם אחר פעם את החיילים ששלחה לקרב. עמדתנו ברורה, יש להתנות ולהעמיד תנאים לכל מהלך הומניטרי שישראל והקהילה הבינלאומית מקדמים מול רצועת עזה בפתרון מיידי של השבתם של אורון והדר הביתה. ממשלת ישראל חייבת לדרוש - הומניטרי תמורת הומניטרי!".