ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמריא לפגישה מדינית ארוכה בהודו ביום ראשון הבא וייקח עמו לא פחות מ־151 אנשי עסקים, יזמים ונציגי חברות, בהם 11 מנכל"ים של חברות גדולות. זו תהיה המשלחת העסקית הגדולה ביותר שביקרה עם ראש ממשלה מכהן במדינה זרה. בראש המשלחת העסקית יעמוד שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.



חלק נכבד ביחסי הסחר בין ישראל להודו נשען על טכנולוגיה צבאית ולכן שני מנכ"לים של תעשיות צבאיות ישראליות יצטרפו לנסיעה - יוסף וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, ואלוף במיל' יואב הר אבן, מנכ"ל רפאל, שרק בשבוע שעבר דווח כי הודו ביטלה את עסקת טילי הספייק מתוצרתה. שווי עסקה זו מוערך בכ־850 מיליון דולר ומעניין לראות כיצד ביקורו של הר אבן ישפיע על החלטת ההודים.



ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת הודו מודי. צילום: חיים צח, לע"מ



ראשי חברות נוספים שייקחו חלק בביקור הם יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, ויוחנן לוקר, לשעבר מזכיר צבאי בממשלת נתניהו וכיום מנכ"ל כיל.


"מדובר בביקור בעל חשיבות מדינית וכלכלית אדירה", אומר גלעד כהן, סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ. "הנטייה כרגע במשרד החוץ בהובלת ראש הממשלה היא אסיה קדימה. אנחנו מעריכים שמעל 20% מההשקעות בישראל מגיעות מיבשת אסיה. 20% מהיצוא הישראלי מגיע לאסיה כך שיש חשיבות גדולה להסכמי הסחר ולביקור".



כזכור, ביולי האחרון ביקר בישראל ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ונראה היה כי היחסים בינו לבין נתניהו קרובים. "החום האישי בין שני המנהיגים מקרין גם למטה", אומר סמנכ"ל אסיה והפסיפיק, "אנחנו רואים את זה מיד. נתניהו נהנה מקשר אישי עם מנהיגים באסיה, בהם נשיא סין וראש ממשלת יפן, וזה חשוב מאוד".



אלא שלמרות זאת הודו הצביעה בעצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר בעד ההחלטה הקוראת לבטל את ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. במסגרת ההכנות לביקור המשלחת הביעה ישראל מחאה על כך.



"מדובר במדינה שהיא חברה", ממשיך סמנכ"ל אסיה ופסיפיק, "על הודו מופעלים לחצים רבים ממדינות שונות ולכן שינוי אופן ההצבעה הוא עניין אטי, אבל הידוק הקשרים בין המדינות יכול להשפיע גם על אופן ההצבעה בזירה הבינלאומית. אנחנו פועלים כל הזמן לחיזוק הקשר. לדוגמה, יש לנו מן פרויקט תגלית מאסיה. מנהיגים צעירים מאסיה מגיעים לישראל. לא מזמן ביקרו כאן המנהיגים הצעירים של המפלגות בהודו. אלה אנשים בעלי השפעה ועוקבים ברשתות החברתיות והביקורים כאן משפיעים בסופו של דבר על מערכת היחסים בין המדינות".