על רקע הוויכוח הסוער סביבת הצעת חוק המרכולים והתנגדות החרדים לפתיחת חנויות בשבת, הגיש היום (ראשון) חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הצעת חוק חדשה, הקובעת פיצוי של 300% שכר לכל עובד שייאלץ לעבוד בשבת, ולא יקבל יום מנוחה אחר בסוף השבוע. "מטעמים סוציאליים, אני סבור שנכון להגביל את העבודה בשבת. כל עובד זכאי ליום מנוחה שבועי אחד לפחות. על פי הלמ"ס 92 אלף איש עובדים כיום שבעה ימים רצופים בשבוע ללא חופשה וחלקם לא מבחירה", הסביר רוזנטל. 


 


לדבריו, "זו עבדות מודרנית. על פי ההצעה שלי יזכו עובדים כאלה לפיצוי בגובה של 300 אחוז משכרם. החוק יצמצם בהכרח את היקף העבודה בשבת, שכן לחלק מהמעסיקים לא ישתלם לנצל את עובדיהם".



בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי כיום עובדים המועסקים שבעה ימים בשבוע, ולא מקבלים יום מנוחה חלופי, אינם זכאים לתשלום מיוחד, זאת בשל שיטת העסקה זו, העומדת בסתירה לתכליתו של חוק שעות עבודה ומנוחה, ובניגוד למורשת ישראל.



כמו כן, צוין, כי "הדבר פוגע באיכות חייו של העובד בכך שנשללת ממנו הזכות ליום מנוחה. לפיכך, מוצע לקבוע כי אי מתן מנוחה חלופית תזכה את העובד בתשלום בסכום השווה לשלוש פעמים שכרו הרגיל ביום עבודה".