על רקע חוסר הוודאות לגבי קיומה של ההצבעה על חוק המרכולים בקריאה שנייה ושלישית, שאמורה להתקיים היום (שני) בכנסת, טען ח"כ משה גפני (יהדות התורה), בתכניתה של אילה חסוןב-103FM, כי "הסטטוס קוו כבר אינו כפי שהיה, כבר לא נשאר לנו על מה להתפשר". מלבד זאת, הוא הצהיר כי "כל הבעיות בנושאי דת ומדינה - מקורן בבג"ץ".



"מדובר בחוק עזר שהחל בתל אביב וקובע שניתן לפתוח עסקים בשבת", הסביר גפני, שהוסיף: "לחוק העזר הזה נוצרו השלכות רוחב שאפשרו לרשויות נוספות לפתוח מרכולים בשבת. הצעת החוק החדשה מבקשת שאישור פתיחת העסקים בשבת תדרוש גם את אישורו של שר הפנים כחלק מהראייה הרחבה של הממשלה. בג"ץ קבע שעיריית תל אביב צודקת ועל פי החוק הקיים היא רשאית לפתוח עסקים בשבת כרצונה".



לטענתו, "כל הבעיות בנושאי הדת והמדינה מקורן בבג"ץ, המתערב בנושאים כשעמדתו ברורה מראש. הם היו צרכים לפסול את עצמם בגלל שיש להם אג'נדה. הפסיקה החדשה הזו תאפשר לשמר את הסטטוס קוו. החוק הזה הוא חוק שיזם שר הפנים ואנחנו עומדים מאחוריו. מדובר על חוק שאיננו כופה, האופוזיציה שיווקה אותו כחוק שמכריז מלחמת עולם על השבת בישראל".



בתוך כך, הוא סירב לכך שהחוק לא יחול על העיר אילת: "לא אני, לא דרעי ולא ליצמן מסכימים שתהיה עיר שמוחרגת מכלל האוכלוסייה בישראל. ישנו חוק עזר באילת שאוסר על פתיחת עסקים בשבת, אין לזה קשר למפלגות החרדיות. הבעיה במקרה של חוק המרכולים היא שישנם כמה חברי קואליציה שמעודדים את האופוזיציה בצעדיהם כמו אופיר אקוניס ושרן השכל המנסים למצוא חן בעיני הציבור".



 


"אנחנו טוענים שצריכים ראייה רחבה של הממשלה כמו בכל מדינה מתוקנת", אמר גם הח"כ. "אנחנו מתפללים שנוכל להחזיר את הגלגל לאחור. אנחנו לא רוצים לסגור את תל אביב, החוק הנוכחי של משרד הפנים קובע שבמידה ותל אביב תרצה להרחיב את חוק העזר היא תאלץ לקבל אישור משר הפנים. בסופו של דבר אנחנו עושים זאת עבור אותם יהודים שלא מוצאים מקום עבודה כי דורשים עבודה בשבת".

לדבריו, "התפשרנו המון למען הקואליציה בכנסת הנוכחית, כבר לא נשאר לנו על מה להתפשר. הסטטוס קוו כבר אינו כפי שהיה, הוא רק החמיר בנוגע ליהדות בישראל. אנחנו עוד מעט מאבדים את צביון המדינה כיהודית וגם כדמוקרטית. אני מרגיש כחלק ממדינת ישראל והחברה הישראלית, אכפת לי ממנה. התלונות הרבות שאני מקבל על אנשים שלא התקבלו למקומות עבודה בגלל שהם פתוחים בשבת הם רבים מספור. לצערי הרב בג"ץ תמיד דואג למה שאנטי יהודי ולא למיעוטים והחלשים. תמיד פסקו נגד היהדות ומעולם לא לטובתה".

בתוך כך, בהתייחס לאפשרות שבחירות יתקיימו בקרוב, אמר: "אין אף אחד שרוצה בחירות, אפילו לא האופוזיציה. כשיגיעו המלצות המשטרה נבחן את הנושא, ראש הממשלה צריך לעסוק בדברים קיומיים למדינה ועושים לו רעש על קייטרינג שהגיע לביתו".

כשנשאל האם ח"כ יאיר לפיד הוא פרטנר עבור הציבור החרדי השיב: "לא. האיש הזה לא מתאים להיות חבר בממשלה דמוקרטית. הוא היה שר האוצר ולא השאיר חותם אחריו, לא היה דבר אחד בו הוא לא פגע בציבור החרדי. הוא ירד במנדטים בבחירות האחרונות בעקבות המעשים שביצע".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן