יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר בשיחה עם אתר "אילאף" הסעודי, כי מפלגת העבודה ובנות בריתה באופוזיציה יפילו את ממשלת נתניהו הימנית, ותחתור לפתרון שתי מדינות במשא ומתן עם הפלסטינים. הרצוג הוסיף, כי על הערבים, ובראשם ערב הסעודית, לפעול כדי לצאת מהדרך ללא מוצא אליו נקלע תהליך השלום. לדבריו, "העם הישראלי מוכן לשלום, ויש בסיס להגיע להסכם היסטורי".



בנוגע לסוגיית ירושלים אמר הרצוג, כי ישנם רעיונות ופתרונות חדשים, בין היתר מתן מעמד מיוחד לסעודיה במקומות הקדושים בירושלים. הוא קרא לכולם להתאזר בסבלנות לאחר הודעת הנשיא דונלד טראמפ שירושלים היא בירת ישראל, ואמר כי "באמצעות משא ומתן קובעים את גבול הריבונות הישראלית בירושלים".



הרצוג העלה על נס את עמדתם של יורשי העצר בסעודיה ובאמירויות, כינה אותן "מרגשות", והוסיף כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הוא "אחד המהפכנים במזרח התיכון, שעושה היסטוריה חדשה באזור".



במהלך הריאיון הארוך עמו לכתב האתר בישראל מג'די חלבי, הוסיף ח"כ הרצוג כי יש צורך להפיל את ממשלת נתניהו ולנצח בבחירות הבאות, כדי להחזיר את התקווה לשני העמים - הישראלי והפלסטיני. כשנשאל יו"ר האופוזיציה אם בישראל חסרים בגין או רבין, ענה "בוודאי. כאשר נתניהו אמר שאין סאדאת פלסטיני, השבתי לו שאין בגין ישראלי". הוא נשאל אם אפשר למצוא אנשים כמוהם, והשיב "כמובן. אני סבור שאבי גבאי יכול להנהיג את ישראל לשלום", ובמקביל קרא ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס להגיע לנאום בכנסת.



"מהפכן". יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס
"מהפכן". יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. צילום: רויטרס



"החלפת נתניהו היא צורך היסטורי"



הרצוג, שמוצג בכתבה כי הוא מדבר ערבית בצורה טובה מאוד, עוקב אחר המצב בעולם הערבי, והדגיש כי בתקופה בה פנה אליו ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוף 2015, כאשר הוא יחזיק את תיק החוץ והאחראי על המשא ומתן עם הפלסטינים ומדינות ערב המתונות הפועלות נגד איראן ודאעש, בהן מצריים, ירדן, סעודיה, האמירויות, מרוקו, בחריין, כוויית ועומאן. "התוכנית הייתה שנהווה קואליציה מתונה שתמזער את כוחות המתנחלים והקיצוניים, ונאמץ מסלול מבוסס על תוכנית השלום הערבית, במהלכה יוקפאו ההתנחלויות מחוץ לגושים, ולהיפרד מהפלסטינים לקראת פתרון שתי מדינות, כך שבסופו של דבר נגיע לפסגה אזורית באחת ממדינות ערב", אמר הרצוג. "במהלך ההתפתחויות הללו נועדתי עם אישים ערביים חשובים מירדן, מצריים, מדינות המפרץ ועם המדינות שיש להן נגיעה לעניין. האווירה הייתה חיובית".



לדברי יו"ר האופוזיציה, הוא היה מוכן להקריב את העתיד הפוליטי שלו למען מטרה זו. "אולם לאחר שהגעתי לכמעט הסכם עם נתניהו, ונועדתי עמו בביתו בירושלים יום אחרי יום במאי 2016, הייתה התנגדות קשה בשני המחנות שלנו", מספר הרצוג. "אני יודע שנציגי המתנחלים בממשלה הכניסו את ליברמן לממשלה. אחד השרים שאני לא רוצה לציין את שמו, הובא לאחת הפגישות שלי עם נתניהו והוא הזהיר אותו שנציגי המתנחלים יפילו את הממשלה שלך. אז נתניהו חזר בו והכשיל את ההסכם הקואליציוני, ובכך הביא לסיום המתווה האזורי. נתניהו נקרע בין התקדמות במסלול השלום האזורי לבין הבייס הפוליטי שלו. אני רואה שהעתיד יהיה עם החלפת נתניהו. זה יהיה צורך היסטורי". לדבריו, גם היום נתניהו עומד בראש קואליציה שאינו מנהיג אותה בצורה נכונה, "וזה דבר מסוכן מאוד".


"הראיון של הרצוג לאתר אילאף". צילום מסך
"הראיון של הרצוג לאתר אילאף". צילום מסך


הרצוג חזר על עמדת מפלגת העבודה בדבר "ירושלים מאוחדת", אך הדגיש שאפשר יהיה בפתרון שלום כולל להביא לפתרונות קונסטרוקטיביים, כמו ריבונות פלסטינית במקומות, שכונות וכפרים מסביב לירושלים בלי צורך לחלוקת העיר. "צריך להתחיל בפתרון ביניים לעשר שנים ואז להגיע לסוגיית ירושלים", אמר יו"ר האופוזיציה. "אני סבור שכאן יש לסעודיה תפקיד גדול. כאשר נגיע לירושלים ולמקומות הקדושים, כמו אל-אקצא, אני חושב שצריך להיות תפקיד ואחריות סעודית במקומות הקדושים, מאחר והיא מדינה שבה המקומות החשובים ביותר לאסלאם, ויש לה ניסיון בניהול המקומות הקדושים במכה ובמדינה. יש להעניק לסעודיה תפקיד מרכזי בסוגיה זו".