הצהרת ירושלים של טראמפ הייתה התירוץ שבו השתמשנו כדי להפסיק את תהליך השלום. לאחר שהגיע אלינו מידע ממנו, הבנו שתוכנית השלום המתגבשת של הנשיא טראמפ אינה טובה לפלסטינים”. כך אמרו בכירים ברשות הפלסטינית לשני מחוקקים ישראלים בפגישה שהתקיימה ברמאללה השבוע. במהלך הפגישה, שאורגנה על ידי יוזמת ז’נבה ובכירי היוזמה אף השתתפו בה, הודיעו הפלסטינים כי “לא נסכים עוד שארה”ב תהיה מתווכת בלעדית במו”מ עם ישראל. במצב כזה לא יהיה מו”מ. כשהנשיא מתנהג בצורה בלתי שפויה, יש צורך לשנות את המנגנון. העידן שבו ארה”ב תיווכה בינינו לביניכם נגמר”.



הפלסטינים הציעו מנגנון חדש: “כמו שהמו”מ להסכם הגרעין עם איראן התנהל בין צוות משותף של המעצמות (5+1), כך צריך לנהוג גם במקרה שלנו”, אמרו. “אין סיבה שהקהיליה הבינלאומית לא תצטרף לניהול המו”מ”. הפלסטינים ציינו את רוסיה כמדינה שהיו שמחים לראות בצוות המו”מ הבינלאומי. “הרי היחסים שלכם עם רוסיה נמצאים בשיא של כל הזמנים”, אמרו לישראלים, “הרוסים נכנסו לאזור והם משפיעים על המזרח התיכון היום יותר מהאמריקאים. ארה”ב נחלשה ואין סיבה שתחזיק בבלעדיות לפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני. הרוסים, הסינים, האירופים, כל אלה גורמים שצריכים להצטרף למאמץ”.




"היחסים בשיא של כל הזמנים". נשיא רוסיה פוטין ורה"מ נתניהו, צילום: רויטרס
"היחסים בשיא של כל הזמנים". נשיא רוסיה פוטין ורה"מ נתניהו, צילום: רויטרס



יוזמת טראמפ: בלי קווי 67', בלי ריבונות ובלי התייחסות לפליטים



שפתם של הפלסטינים הייתה בוטה במיוחד כשדובר בנשיא טראמפ עצמו. המילים שבהן השתמשו היו בוטות ו”נוהג באי שפיות” הוא רק אחד הביטויים שבהם נעשה שימוש. לדברי הבכירים הפלסטינים, המקורבים מאוד לאבו מאזן, את המידע על תוכנית השלום שמגבש הצוות של טראמפ הם קיבלו מהמצרים ומהסעודים. על פי הפרטים שהגיעו לרמאללה, תוכנית השלום של טראמפ לא תביא להקמת מדינה ריבונית ועצמאית לפלסטינים, אין התבססות על קווי 67' וסוגיית הפליטים כלל אינה מוזכרת.



“במצב הדברים הזה”, אמרו הפלסטינים, “הצהרת טראמפ על ירושלים הייתה בעצם הרמה להנחתה עבורנו. גם אנחנו מבינים שההצהרה עצמה אינה חשובה באמת ואין לה השפעה על המתרחש בשטח, אבל השתמשנו בה כדי להנחית מכת מנע ולטרפד את המו”מ עוד בטרם האמריקאים יסיימו את גיבוש תוכנית השלום שלהם, כדי שלא נצטרך אחר כך לסרב לה באופן פומבי”.



מעדיף את קרבת הנשיא מסיוע לפלסטינים? מחמד בן סלמן וטראמפ, צילום: רויטרס
מעדיף את קרבת הנשיא מסיוע לפלסטינים? מחמד בן סלמן וטראמפ, צילום: רויטרס



מודים למצרים, מאוכזבים מהסעודים



“בנושא ירושלים יש בעולם קונצנזוס כמעט מלא”, אמרו הפלסטינים. “אף אחד לא בא אלינו בטענות כשסגרנו את הסיפור בעקבות ההצהרה של הנשיא”.


במהלך השיחה הבינו הישראלים מבני שיחם הפלסטינים כי ברמאללה רואים את המעורבות המצרית בחיוב, מה שאי אפשר להגיד על המעורבות הסעודית. “הם כמעט לא הזכירו את הסעודים”, אמר ל"מעריב־השבוע" גורם שהשתתף בשיחה. “ברור שהם חושדים מאוד בקרבה המיוחדת בין הסעודים לבין ישראל”.



“טראמפ עזר לנו גם בציוץ ששיגר אחרי נאומו בעניין ירושלים, כשהודיע שסוגיית ירושלים יורדת מסדר היום. אחרי ציוץ כזה כל העולם מבין מדוע אנחנו לא יכולים להישאר בתהליך כשרק האמריקאים נמצאים בחדר”, אמרו. הם הביעו אכזבה מהעולם הערבי ומהעובדה שאף מדינה ערבית רלוונטית לא נחלצת לעזרתם לנוכח המצב. “הערבים חלשים”, נאמר בשיחה. “חלק מהמדינות מעדיפות את הקרבה לטראמפ מאשר את הסיוע לנו”, קוננו.