הממשלה אישרה הבוקר (שישי) את הצעת תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2019, זאת לאחר דיונים ליליים ממושכים. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור ההצעה, כשאמר כי "הממשלה אישרה היום תקציב מצוין וחוק הסדרים מצוין שמבטא את המדיניות העקבית והאחראית שלנו: תקציב שמצד אחד שומר על צמיחה וחוסן כלכלי, ומצד שני דואג לצרכים החברתיים של כל אזרחי ישראל". נתניהו ציין גם כי "הממשלה שלנו תמשיך לעבוד יחד לטובת מדינת ישראל עוד הרבה זמן - עד סוף הקדנציה".



לפי הסיכומים, תקציב המדינה בשנת 2019 יעמוד על 397.3 מיליארד שקל, תקציב החינוך יעמוד על כ-60 מיליארד שקל, תקציב הבריאות יעמוד על כ-38 מיליארד שקל, תקציב הרווחה וניצולי השואה יעמוד על כ-13 מיליארד שקל, קצבאות הנכות יעמדו על כשני מיליארד שקל ותקציב משרד הביטחון יעמוד על כ-63 מיליארד שקל. בשנת 2019 יעמוד הגירעון על %2.9 מהתוצר, ובשנת 2020 על 2.5% מהתוצר.



בין הרפורמות הנכללות במסגרת התקציב: תכנית נטו משפחה; תכנית הסיעוד הלאומית; הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה; מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור; הוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים; קיצור שבוע העבודה; הרפורמה לקיצור החופשות; צמצום השימוש במזומן; הגדלת היצע הדיור ועידוד השתלבות בשוק העבודה באמצעות מתן מענקי עבודה; צמצום מספר משרדי הממשלה.



נתניהו וכחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו וכחלון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בתוך כך, מתברר כי תקציב משרד המדע הגיע שיא של כל הזמנים, ויעמוד על 559 מיליון שקלים, תוך שהוא רושם גידול של 12 אחוז לעומת התקציב הנוכחי (2018), מה שאפשר לשר המדע אופיר אקוניס להצביע בעדו בסופו של דבר.



השר אקוניס בירך אף הוא על ההצבעה: "שיא של כל הזמנים בתקציב משרד המדע משקף את הפעילות חסרת התקדים של המשרד לקידום והנגשת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות לכל אזרחי ישראל, ובעיקר בפריפריה. אני מברך על כך שבסופו של דבר הבינו גם באוצר את חשיבות יצירת התשתית לבניית הדור הבא של מדעני ישראל, תעשיית ההיי טק, הרובוטיקה והחדשנות ונענו לדרישתי להעלאת תקציב המשרד".



באופן דומה, גם תקציב הספורט הגיע לשיא, ויעמוד על מיליארד שקלים. מדובר בצמיחה תקציבית של כ-30% ביחס לתקציב אשתקד, שעמד על 724 מיליוני שקלים, אשר כללו את תקציבי הטוטו (574 מיליון שקל) ומשרד התרבות והספורט (150 מיליון שקל).



על פי הסיכום, לראשונה המדינה תיקח אחריות על הספורט הישראלי ותתקצב את משרד התרבות והספורט בסכום חסר תקדים על סך מיליארד שקלים במסגרת תקציב המדינה.



רווחי הטוטו שעברו עד היום לחלוקה על ידי מועצה הלאומית לספורט, יעברו מעתה לקופת אוצר המדינה. כמו כן, סוכם על הקמת ועדה בראשות מנכ"ל משרד התרבות והספורט ומנכ"ל האוצר שיבחנו וימליצו על הדרך המיטבית לחלוקת התקציב לטובת כלל גופי הספורט במדינת ישראל.



רגב. "הישג חסר תקדים". צילום: פלאש 90
רגב. "הישג חסר תקדים". צילום: פלאש 90



השרה מירי רגב אמרה בעקבות כך כי "מדובר בהישג היסטורי וחסר תקדים המביא לגידול דרמטי בתקציב הספורט הישראלי ליציבות ובטחון תקציבי לגידול בכמות הספורטאים ובהרחבת וגידול בכמות מתקני הספורט. לראשונה מדינת ישראל תיקח אחריות על הספורט הישראלי ותתקצב את המשרד במסגרת תקציב המדינה".



לטענתה, "אני מבקשת להודות למנכ"ל משרד האוצר שי באבד שבזכות מעורבותו המו"מ הגיע לסיכום המוצלח. מודה גם למנכ"ל משרדי יוסי שרעבי וצוות אגף התקציבים של משרד התרבות והספורט שניהלו את המו"מ מטעמי והביאו לסיומו המוצלח".



משרד הרווחה, לעומת זאת, זכה לתוספת של 736 מיליון שקל לתחום העבודה ו-504 מיליון שקל לרווחה, כאשר סך התקציב של המשרד יעמוד בשנת על כ-12 מליארד שקך.



שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הצהיר לאחר ההצבעה כי "נעשה את המירב והמיטב לניצול תקציבים יעיל תוך הגברת הפיקוח על קניית השירותים של המשרד במיקור החוץ ונייעל את איכות השירות לאוכלוסיות שהמשרד אמון על רווחתם".