גורמי ממשל אמריקאים מסרו אמש כי הנשיא טראמפ נערך ליישם את האיום לקצץ את הסיוע לסוכנות האו”ם לפליטים פלסטינים (אונר”א) ולהעביר 60 מיליון דולר בלבד בתרומה הראשונה של השנה, במקום את הסכום המקורי של 125 מיליון דולר. אותם גורמים ציינו כי טראמפ עדיין לא קיבל את ההחלטה הסופית אולם הוא נוטה לאשר את הקיצוץ וכי התרומות הבאות מארה”ב, התורמת הגדולה ביותר לאונר”א, יהיו תלויות בנכונותה של הסוכנות השנויה במחלוקת לשנות את מדיניותה. “ההחלטה תחת בחינה”, נמסר ממחלקת המדינה, “עדיין מתקיימות התייעצויות”.



יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אישר אמש כי קיבל הצעה להפוך את אבו דיס לבירת המדינה הפלסטינית. בכינוס הוועד המרכזי של אש"ף, התייחס אבו מאזן למה שהגדיר כ"ציוץ של טראמפ שבו הסיר את ירושלים מהשולחן", והוסיף: "ירושלים היא הבירה הנצחית שלנו. יהיה מה שיהיה. אנחנו אומרים לטראמפ - לא נקבל את התוכנית שלך. עסקת המאה הפכה לסטירת המאה. הפלסטינים נמצאים במצב קשה ולא נחזור על טעויות העבר. לא נקבל תכתיבים מאיש".



כפי שפורסם ב"מעריב" ביום חמישי האחרון, הפלסטינים טוענים כי "טראמפ מתנהג בצורה לא שפויה" וסיפרו: "הצהרת ירושלים של טראמפ הייתה התירוץ להפסיק את תהליך השלום, לאחר שהגיע מידע כי תוכנית השלום המתגבשת אינה טובה לפלסטינים". הפלסטינים הודיעו עוד כי “לא נסכים עוד שארה”ב תהיה מתווכת בלעדית במו”מ עם ישראל. במצב כזה לא יהיה מו”מ. כשהנשיא מתנהג בצורה בלתי שפויה, יש צורך לשנות את המנגנון. העידן שבו ארה”ב תיווכה בינינו לביניכם נגמר”.



אבו מאזן אמר עוד אתמול כי ישראל סיימה בהחלטותיה את אוסלו, וכי יש לדון בעניין זה על שולחן הוועד המרכזי. הוא ציין: "ישראל היא פרויקט קולוניאליסטי שאין לו קשר ליהדות". אבו מאזן דיבר בפני עשרות חברי הוועד המרכזי, בהיעדר נציגי חמאס וג'יהאד אסלאמי במוקטעה שברמאללה. "נמשיך להעלות את הצהרת בלפור, שהייתה הבטחה להקים מדינה ליהודים, עד שהבריטים יתנצלו", המשיך.



הוא תקף שוב ושוב את טראמפ ואמר: "ראיתי בטוויטר ציוץ: 'אנחנו לא מביאים לפלסטינים כסף מפני שהם מסרבים למשא ומתן'. ייחרב ביתך. איפה הצעת לי את זה? בטלפון? בטלוויזיה? "האביב הערבי הוא אביב אמריקאי לחלוקת האזור. לא נסכים שארה"ב תתווך בינינו לבין ישראל. על הוועד המרכזי של אש"ף לבדוק מחדש את ההסכמים בין הרשות הפלסטינית לממשלת ישראל. לא נקבל את העסקאות של ארה"ב לאחר הפשע בעניין ירושלים. ננתק את היחסים עם כל מדינה שתעביר את שגרירותה לירושלים".



טראמפ הותקף גם מכיוון איראן, לאחר שחתם על הקפאה נוספת בת ארבעה חודשים של הסנקציות נגדה והבהיר כי ארצו לא תאריך את ההקפאה פעם נוספת אם לא ישונו סעיפים בהסכם הגרעין. נשיא איראן רוחאני אמר כי "הסכם הגרעין מהווה ניצחון ענק וארוך טווח עבור איראן”, ואילו יו"ר ועדת החוץ והביטחון בפרלמנט האיראני, עלא א־דין ברוג'רדי, הבהיר: "לא נוותר על הטילים הבליסטיים שלנו. היכולת הזו של הטילים היא ההרתעה היחידה של איראן בפני איומי האויבים, וזאת בצל הנסיבות שהרפובליקה האסלאמית לא תחזיק נשק גרעיני או נשק להשמדה המונית משום שהיא דוחה שימוש בנשק כזה. הטילים הם הכלי היחיד לשמור על איראן, לאחר ניסיון העבר במלחמה שנאלצנו להיכנס אליה מול עיראק ב־1980".