"לעולם לא נשלם לשוטרים את מה שמגיע להם. השוטרים עובדים שבתות וחגים, כשכולם בחופש הם עובדים הכי קשה. כשכולם חוגגים הם עובדים. פגשתי שוטר ששש שנים לא היה בראש השנה בבית כי הוא נוסע לאבטח באומן", כך אמר הבוקר (שני) המפכ"ל רוני אלשיך בדיון בוועדת הפנים של הכנסת. הועדה התכנסה ביוזמתו של ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) בדרישה להשוות את תנאי השכר של המשרתים במשטרה, שב"ס ומשמר הכנסת לתנאי השכר של אנשי הקבע בצה"ל.



"אין לזה אח ורע בשום ארגון בטחוני. כשהם מורידים פעילת בסופ"ש ובחגים אנחנו מעלים פעילות. השוטרים רוצים להרגיש שהמדינה מתייחסת אליהם באופן ראוי", הוסיף המפכ"ל.



הוא הדגיש כי חשוב להצמיד את שכר השוטרים לשכר אנשי הקבע "כי יש חשיבות רבה שהשכר של מערכת אכיפת החוק יהיה צמוד לגורמים שהם מעל לכל ויכוח ולא לייצר אפילו לזות שפתיים. צריך לייצר מצב שהשוטרים צמודים לצה"ל לקונצנזוס. זה חיבור ענייני ודמוקרטי". עוד אמר כי צריך להגיע למצב שבו שכר השוטרים יתעדכן באופן אוטומטי כדי שלא יצטרך להתקיים מדי פעם דיון מחדש.



לגבי גימלאי המשטרה אמר: "הם לא זכו לעדכון. הפער שלהם מכאיב. אני מסתכל על מה גמלאים מקבלים וכואב הלב. היה פער בשכר השוטרים שאחר כך תיקנו אותו אבל שכר הגימלאים נשאר מאחור. האחוזים האלה קריטיים לכבוד שלהם. בכל הנוגע לפיצוי לאחור, הגימלאים של המשטרה צריכים לקבל עדיפות. שהנו מכבוד האדם. אנשים שנתנו עשרות שנים בלי יום ובלי לילה".




"חייבים להפסיק לזלזל בשוטרים"




ח"כ בר-לב שיזם את הדיון אמר: "אם אני מתחבר לדברי המפכ"ל אני מסכים שלא יתכן ששכר השוטרים ידון כל הזמן. הוא צריך להיות אוטומטי. יש על זה קונצנזוס. מצד שני כל התהליך שבגללו אנו כאן היום מצביע על תחלואים במדינת ישראל. עשר שנים לקח לבית הדין לעבודה להחליט שמגיעה להם התוספת".




יוזם הדיון ח"כ עמר בר לב. צילום: אריאל בשור
יוזם הדיון ח"כ עמר בר לב. צילום: אריאל בשור



הוא ציין כי בשנת 1979 התחייבה ממשלת ישראל בהחלטת ממשלה, כי שכרם של אנשי הקבע בזרועות הנ"ל יוצמד לשכרם של אנשי הקבע בצה"ל בגלל אופי השירות הדומה ותרומתם המשמעותית לביטחון המדינה. אולם, למרות ההבטחה המפורשת, בפועל סובלים המשרתים מאפליית שכר לרעתם, ובנוסף לכך אין להם כל יכולת להתאגד בשל מגבלות משפטיות.



לאחר מאבק משפטי ארוך שנמשך כ-11 שנים, בית הדין לעבודה קבע לאחרונה כי תביעות השוטרים מוצדקות ויש לקיים את ההבטחה להצמדת השכר. בעקבות פסיקת ביהמ"ש החליט ראש הממשלה על הקמת צוות מקצועי שיגיש המלצותיו עד ל-1.11. משעבר התאריך, ביקש הצוות ארכה לעבודתו ללא תאריך יעד ברור.



"ממשלת ישראל גוררת רגליים, והשוטרים, הסוהרים, אנשי משמר הכנסת ומג"ב (משמר הגבול) נפגעים", הסביר ח"כ בר-לב. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר: "אם רה"מ לא יקרא לשר האוצר ויגיד לו 'יש חובה מוסרית על המדינה לשלם את החוב הזה לשוטרים' שום דבר לא יקרה".




ח"כ אמסלם: "השוטרים צריכים לקבל מזון"




רבקה צנדיק, אשתו של שוטר, אמרה בדיון: "אני רוצה לומר כאן דברים שלא תשמעו מהמפכ"ל. לא רחוק היום שבו שוטרים יחזירו את התעודות וילכו הביתה. לא יתכן שהשוטרים יהיו שק חבטות של הממשלה והכנסת. בלעדיהם המדינה לא תמשיך להתקיים. אתם חייבים להפסיק לזלזל בהם, בתור אשת שוטר זה נמאס. אי אפשר כך".



ח"כ אורן חזן אמר: "אני חבר בועדת הכספים. אני מודיע שאם האוצר לא יקיים את ההבטחות בעניין השוטרים אני לא אתן להתקדם בתקציב המדינה. מישהו צריך להיות המבוגר האחראי. האצבע שלי תעשה לכם הרבה צרות אם לא תביאו פתרון לשכר השוטרים והגמלאים. אני פונה לנציג האוצר, תחזור לאוצר ותעביר להם את דבריי".



בפתח הדיון חזר בו למעשה יו"ר הועדה ח"כ דודי אמסלם מדברים שאמר בעבר נגד העובדה ששוטרים מקבלים חמגשיות ולא מביאים אוכל מהבית. אמסלם אמר היום כי "אנו לא מצפים ששוטר יעזוב משימה ויחפש חנות לקנות אוכל. כל עובד צריך לקבל מזון. בוודאי שהמשטרה צריכה לקבל. לא אציע לקחת לעובד הטבה. בוודאי לא במזון. הסברתי לשר האוצר שכל עובד יקבל ארוחה. אין להם כסף לרכוש ארוחה ומביאים לחם עם ריבה. ראיתי שמישהו באוצר רוצה לקצץ. הזויים. זה חוב שישב על לבי".