הכשרת המאחז חוות גלעד, שתובא, לפי ההערכות, בקרוב לאישור הממשלה היא רק ההתחלה: אחרי מכשלות בזירה הפוליטית והבינלאומית, כבר במשך חצי שנה עמל צוות מצומצם במשרד הביטחון על תכנית סודית להכשרת המאחזים הלא חוקיים ביהודה ושומרון, כך לפי ה"חדשות". הכוונה היא לתכנית אופרטיבית אשר תמפה את כל המאחזים שיש להכשירם, כשבעים בסך הכל, תוך דירוגם מהקל ביותר להכשרה לקשה ביותר להכשרה.



לפי הדיווח, בראש הרשימה נמצא המאחז עשהאל במועצה האזורית הר חברון, שם מתגוררות 46 משפחות, בעוד שבתחתית הרשימה מופיעים יישובים כגון אביגיל במועצה האזורית הר חברון (25 משפחות), גבעת הראל בבנימין, ואש קודש בבנימין (31 משפחות).



סגן שר הביטחון, אלי בן דהן, סיפר על כך בחדר הסגור של ישיבת סיעת הבית היהודי, בהקלטה בה הוא נשמע באומרו כי "אנחנו בחצי השנה האחרונה במשרד הביטחון הקמנו צוות של ארבעה עד חמישה אנשים, והתחלנו למפות את כל המאחזים. יש קרוב ל-70 יישובים שאינם מוסדרים. רק ביום חמישי האחרון ישבנו כמעט שלוש שעות ודירגנו את כל היישובים האלו לפי דרגות - איך ניתן להסדיר כל אחד מהם, כלומר, באיזה אופנים".


.


אלי בן דהן עם נתניהו. האם רה"מ תומך בתוכנית? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלי בן דהן עם נתניהו. האם רה"מ תומך בתוכנית? צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדבריו, כפי שנחשפו בהקלטה, "יש יישובים שניתן די בקלות להסדיר אותם.. למשל עשהאל. זה יישוב שהממשלה החליטה להקים אותו. כשרבין נכנס ב-92', הוא העביר החלטת ממשלה שאומרת שכל יישוב שקיבל אישור, והיישוב לא נבנה או לא הוסדר, אז היישוב בטל. אם הממשלה הזאת תחליט שהיא מבטלת את ההחלטה הזאת של רבין, אנחנו יכולים להסדיר מספר לא מבוטל של יישובים".



יש לציין כי לפי שלום עכשיו, יש מאה ושנים עשר מאחזים בסך הכל ביו"ש. הפער נובע בתפישה "מהו מאחז", כאשר על כך יש מחלוקת בין הצדדים. גורם בבית הלבן אומר בתגובה לדסק המדיני של חברת החדשות הערב כי "ברגע שהתכנית תצא אל הפועל ניתן את ההתייחסות שלנו". סגן השר אלי בן דהן מסר בתגובה כי אינו נוהג להגיב על דברים שנאמרים בדיון פנימי של ישיבת הסיעה.