סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס,הגיע הערב (ראשון) לביקור בישראל שיימשך יומיים. מטוס ה-Air force 2 נחת בנמל התעופה בן גוריון וסגן הנשיא התקבל על ידי שר התיירות יריב לוין. לוין עצמו אמר לאחר טקס קבלת הפנים כי "בירכתי את סגן הנשיא בברכת ברוך הבא. הבעתי בפניו את ההערכה הרבה שאנו רוכשים לו על חלקו החשוב בהצהרה הנשיאותית על ירושלים. אמרתי גם לו וגם לרעייתו שהם בהחלט מתקבלים כאן בברכה חמה שהם יכולים לחוש שזה עבורם בית בזכות ידידות יוצאת דופן והיחס החם שלהם למדינת ישראל".



סגן הנשיא מייק פנס נוחת בישראל - צילום: אבשלום ששוני

תקרית בטיחותית אירעה כאשר רחפן נצפה בזמן נחיתת פנס מעל מבנה טרמינל 3 וגרם לסגירת המרחב האווירי לכעשר דקות. מרשות שדות התעופה נמסר כי הופעל נוהל זיהוי עצמים מעל השדה ומטוסים המתינו להמראות ונחיתות כעשר דקות. השדה שב לפעילות לאחר שהוסר החשש מאירוע בטיחותי ובטחוני. 



ביקורו של פנס נערך על רקע המשבר המדיני בין ארצות הברית למדינות ערב בעקבות הכרזתו של הנשיא טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל. על פי הדיווחים, סגן הנשיא היה התומך הגדול ביותר בממשל במהלך האמריקאי, לעומת מזכירי ההגנה והמדינה, התנגדו לו. 



סדר היום העמוס של פנס בישראל צפוי להתחיל מחר, כשייפגש בבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר מכן הוא צפוי להגיע למשכן הכנסת, שם תתקיים ישיבה מיוחדת לכבודו ובמסגרתה הוא ינאם בפני מליאת הכנסת. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת הודיעו כי יחרימו את הישיבה במחאה על החלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל". בשעה 20:00 יתארחו סגן הנשיא ורעייתו, קארן, במעון ראש הממשלה לארוחת ערב עם בני הזוג נתניהו. 
ביום שלישי, ייפגש פנס עם נשיא המדינה ראובן ריבלין. בצהריים יבקר בהיכל השמות ביד ושם ויניח זר לזכר נספי השואה. לאחר מכן יגיע סגן הנשיא, כמו הנשיא טראמפ בעת ביקורו בישראל, לכותל המערבי. לפנות ערב ימריא חזרה לארצות הברית. 

מטוסו של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני
מטוסו של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני


ביקור פנס - אלה הכבישים שייחסמו ביומיים הקרובים

מוקדם יותר היום נפגש פנס עם מלך ירדן עבדאללה. המלך הביע בפני אורחו את דאגת ארצו מהחלטת וושינגטון להכיר בירושלים כבירת ישראל. "הפתרון היחיד לקונפליקט הישראלי-פלסטיני הוא בשתי מדינות", אמר המלך עבדאללה. הוא הדגיש בפני סגנו של הנשיא דונלד טראמפ, כי עמאן רואה במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית בעתיד. לדבריו, ההכרה בירושלים כבירת ישראל לא יכולה להיות חלק מפתרון הסכסוך. עוד הוסיף כי "הסכסוך הוא מקור לאי יציבות, ושהפתרון טמון בחזרה לגבולות 1967 והכרזה על מזרח ירושלים כבירת פלסטין".

אתמול נועד סגן הנשיא האמריקאי עם נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי בקהיר. לפי התקשורת המצרית, פנס אמר שארצו מעוניינת בהמשך שיתוף הפעולה עם מצרים, מאחר ומדובר ב"אחת המדינות החשובות ליציבות במזרח התיכון". בדיווחים צוין כי פנס הדגיש כי "ארצות הברית מעוניינת לדחוף את היחסים הללו לכיוונים חדשים, מפני שצפויים אתגרים גדולים רבים באזור בזמן הקרוב". סגן הנשיא הוסיף עוד כי "וושינגטון רואה במצרים שותף אסטרטגי חשוב, ובונה עליה בסוגיות ובמשברים באזור".

דובר לשכת נשיא מצרים אמר כי "שני הצדדים דנו גם בסוגיית ירושלים, בצל החלטת הנשיא טראמפ להכיר בה כבירת ישראל, ולהעביר את השגרירות אליה". לדבריו, א-סיסי הדגיש את עמדתה הקבועה של מצרים, התומכת בזכות העם הפלסטיני להקמת מדינתו העצמאית, ובירתה מזרח ירושלים. "הקונפליקט הפלסטיני-ישראלי לא ייפתר, אלא באמצעות משא ומתן המתבסס על פתרון שתי מדינות", הסביר. "חשוב שארצות הברית תמשיך לקבל על עצמה תפקיד בתיווך המשא ומתן".

הדובר הוסיף כי "א-סיסי הדגיש עוד, כי מצרים תמשיך במאמציה לתמוך בניסיון כזה. על כל הצדדים הבינלאומיים שמאמינים שרוצים להגשים מטרה זו לעשות מאמצים ולנקוט בפעילויות שיסייעו לשני הצדדים להגיע להסכם שלום ולהגיע לפתרון שמבטיח חיים, שלום וביטחון לכל העמים באזור