סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, נאם היום (שני) במליאת הכנסת. עם תחילת נאומו הניפו הח"כים הערבים כרזות של אל אקצה עליהן נכתב כי ירושלים המזרחית היא בירת פלסטין. מיד לאחר מכן הסתערו עליהם הסדרנים והרחיקו אותם בכוח מהמליאה. "אני נרגש לנאום בפני הכנסת, סגן הנשיא הראשון שמקבל את הכבוד, כאן בירושלים, בירת מדינת ישראל", אמר פנס בנאומו, "הודות למנהיגותו של נשיא, הברית בין שתי המדינות מעולם לא הייתה חזקה יותר והידידות בין העמים לא הייתה עמוקה יותר. אני כאן להעביר מסר פשוט מלב האומה האמריקאית: אמריקה עומדת לצד ישראל. אנחנו עומדים לצד ישראל כי המטרה שלכם הם הערכים שלנו והמאבק שלכם הוא שלנו. אנחנו עומדים לצד ישראל כי זה מה שהאמריקאים תמיד עשו". 



"לאחר 2000 שנות גלות, הכי הרבה אי פעם, דרך אינקוויזציות וגירושים, העם היהודי החזיק בהבטחה הזו לשוב לארץ אבותיו", המשיך פנס ואמר, "מחר כשאעמוד עם רעייתי ביד ושם לכבד את ששת המיליונים אנו נתפעם לנוכח האמונה והעמידות של העם היהודי, שרק שלוש שנים אחרי ההשמדה התרומם ובנה מחדש את המדינה היהודית". בשלב זה בירך פנס את ברכת "שהחיינו" לכבוד יום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל. 


הכרזה שהניפו חברי הכנסת הערבים בנאום פנס בכנסת. ללא קרדיט


"ממשל אחד אחרי השני סירב להכיר בירושלים כבירת ישראל", המשיך, "רק בחודש שעבר הנשיא טראמפ עשה היסטוריה וקיים את הבטחתו לציבור האמריקאי. הנשיא הורה למחלקת המדינה  להתחיל בהעברת השגרירות לירושלים. בשבועות הבאים הממשל יקדם את התכנונים לפתוח את השגרירות בירושלים לפני סוף השנה הבאה. הנשיא החליט לטובת האינטרסים של ארה"ב אבל גם הבהיר כי אנחנו מאמינים שהיא גם לטובת השלום". 

פנס הבהיר כי "ארה"ב בחרה בעובדות על פני הדמיון וזאת הדרך היחידה לשלום צודק ובר קיימא. ארה"ב נחושה להביא לשלום בין ישראל לפלסטינים. בהחלטה על ירושלים, הנשיא גם קרא לכל הצדדים לשמור על הסטטוס קוו באתרים הקדושים והבהיר כי אנחנו לא נוקטים עמדה לגבי המעמד הסופי של ירושלים או הגבולות. הנשיא אמר כי אם הצדדים ירצו הוא יתמוך בפתרון שתי המדינות".

"אנחנו מעודדים את הפלסטינים לחזור לשולחן המו"מ. אפשר להגיע לשלום רק באמצעות דיאלוג. אנחנו מבינים ששלום דורש פשרה, אבל היו בטוחים שארה"ב לעולם לא תתפשר על ביטחונה של ישראל", אמר, "כל הסכם שלום צריך להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה בעצמה. יש כאלה שמאמינים שהעולם אינו יכול להשתנות ושתהיה לנו אלימות ושלא נוכל להלחם בכך. אבל הנשיא טראמפ לא מאמין בזה. אני לא מאמין בזה וגם אתם לא מאמינים בזה".

"אני עומד פה בעיר ששמה ירושלים", הוסיף, "אני יודע ששלום הוא אפשרי כי ההיסטוריה עשתה את המאמצים להביא שלום בעבר. ביומים האחרונים הייתי במצרים וירדן. שתי מדינות שלישראל יש איתן שלום. אני דיברתי עם המלך עבדאללה וא-סיסי ועל הגבורה של אלה שקדמו להם והביאו לשלום. המנהיגים האלה מוכיחים כל יום שהאמון יכול להיות מציאות".
 

נתניהו: "ההכרה ההיסטורית בירושלים תזכה למקומה הראוי"


ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדבריו כי "ההכרה ההיסטורית בירושלים תזכה למקומה הראוי בין ההחלטות הבינלאומיות המכוננות בתולדות הציונות - בלפור, כ"ט בנובמבר, הכרזת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, כשהנשיא טראמפ הפך לראשון בין מנהיגי העולם שמכיר בירושלים כבירתנו הריבונית. "אתה סגן הנשיא פנס ניצבת לצד הנשיא טראמפ - ניצבת במלוא מובן המילה. תמכת בהצהרה בהתלהבות גדולה, באומנה גדולה, דבר שמאפיין את כל מעשיך. ידידי כפי שאתה יודע ישראל היא דמוקרטיה תוססת. כאן בכנסת אנשים חופשיים באמת להביע את דעתם. כפי שתראה בקרוב, הם עושים זאת במרץ ובלהט. אבל אני יכול לומר שבסוגיית ההכרה בירושלים, אני מאמין שאני מדבר כמעט בשם כולנו קואליציה ואופוזיציה כאחת".

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס מתקבל בכנסת. צילום: יצחק הררי,נועם רבקין פנטון,דוברות הכנסת

  
יו"ר הכנסת, ח"כ אדלשטיין פתח את נאומו בישיבה החגיגית בברכת תודה לנשיא ארה"ב טראמפ על הכרזתו כי ירושלים הינה בירת מדינת ישראל. "אנחנו בונים היום את ירושלים המודרנית יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ארצות-הברית היא שותפה נאמנה בפרויקט ההיסטורי הזה. את הביטוי 'יחרב ביתך' לא תשמע בבית הזה כאן תשמע את ברכת: 'בנה ביתך!' אנו מאחלים לך ולעם האמריקאי, שתבנו את ביתכם לתלפיות, ותמשיכו להיות מגדלור לעולם החופשי". אדלשטיין התייחס לאיומי המנהרות ואמר, "לשואפים להחריב את ביתנו נאמר: כי ידה האחת של ישראל תמשיך להרוס מנהרות תופת, וידה השנייה תמשיך לבנות בתים, ליישב ולפתח את הארץ, כולל יהודה ושומרון".
 
בעניין הסכסוך הישראלי פלסטיני אמר אדלשטיין כי "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון - הצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלאמי הקיצוני באיראן".
 
"השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש – שתמיד צודק, וצד חזק – שתמיד אשם", הוסיף ואמר. "מי שמשלם עשרות-מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים, שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות! מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע – הוא מחרחר המלחמה! מי שמעוות באופן עקבי את ההיסטוריה, כמו שעשה אבו-מאזן, עבאס, רק בשבוע שעבר, מי שמסית כמדיניות ומשקר כתפיסת עולם – הוא סרבן השלום!"
 
בסיום נאומו אמר ח"כ אדלשטיין כי מדינת ישראל לא אמרה נואש מלהשיג שלום עם שכנותיה. "השלום יצמח אם נדע לבנות גשרים יציבים, עליהם נוכל להעביר קרונות עמוסים בשיתוף-פעולה וברצון טוב".

סגן נשיא ארה"ב מייק פנס מתקבל בכנסת. צילום: יצחק הררי,נועם רבקין פנטון,דוברות הכנסת


יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוז'י) הרצוג אמר בנאומו כי "הנשיא התייחס פעמים רבות לחשיבות השלום בינינו לבין שכנינו הפלסטינים. בהודעתו על ירושלים הוא הדגיש כי אין בדבריו כדי לקבוע את היקף גבולות הריבונות הישראלית בירושלים, שכן אלו יקבעו בסופו של יום בהסכם הקבע בין הישראלים לפלסטינים. לצערי הסכם כזה הוא עוד חזון רחוק".

"אנו נמצאים באחת התקופות המורכבות והמסובכות ביותר ביחסי שני העמים", אמר, "מבוי סתום חמור שיש צורך להתגבר עליו, לפתוח אותו ולנסות בכל דרך ליצור אופק מחודש של תקווה. אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם  תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינאים. מיליוני בני אדם, בני כל הדתות, תלויים בכך ומצפים לכך. השלום הוא לא רק מילת סרק, הוא תפילה משותפת של אבות ואימהות יהודים וערבים, החיים על פני האדמה הזו ומייחלים לו".
 
"המצב שבפניו אנו ניצבים נפיץ ורגש. אבדן התקווה הוא מסוכן. הלקח ההיסטורי מלמד שכשיש אבדן תקווה, כשיש ייאוש, כשיש סטגנציה, כשיש מים עומדים, נוצרת ביצה עכורה טובענית שמאיימת להטביע את שני העמים בתוכה. זו הסיבה שבעטיה רבים מאיתנו באולם הזה ורוב העם בישראל מבינים את הדחיפות והצורך לנוע להיפרדות פוליטית בינינו לבין הפלסטינאים: שלא ניגרר חלילה דמוגרפית ומעשית למציאות דו-לאומית אסונית. עלינו לנוע לכיוון שתי המדינות, כיוון שמדינה אחת תהווה איום גדול על עצם התפיסה של מדינת הלאום היחידה של העם היהודי".

פנס ורעייתו התקבלו עם הגעם לכנסת על ידי יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ורעייתו והניחו זר בגלעד אש התמיד לזכר חללי מערכות ישראל ברחבת הכנסת. לאחר מכן חתם פנס בטרקלין שגאל בספר האורחים וסקר משמר כבוד של משמר הכנסת. אולם המליאה בכנסת מלא מפה אל פה ב-800 מוזמנים ובראשם נשיא מדינה ראובן ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.
 
בהודעה של הרשימה המשותפת לפני תחילת הישיבה המיוחדת נכתב כי "ארה"ב לא הייתה מעולם מתווך הוגן, אבל הממשל הנוכחי בהנהגת דונלד טרמפ שבר את כל השיאים והפך בעצם לתומך של הימין ושל המתנחלים. פנס מגיע לאזור כדי לחזק את הצהרת טרמפ בעניין ירושלים.  נאומו הוא הספד בטקס קבורת השלום ורוח גבית לסיפוח, התנחלות והמשך הכיבוש. פנס התרברב בעבר שממשל טרמפ הוריד את עניין ירושלים משולחן הדיונים, וזה מעיד על בורות, טיפשות ורשעות והוא לא מבין שאין הסדר בלי ירושלים ושהעם הפלסטיני לא יוותר לעולם על ירושלים המזרחית כבירת פלסטין".
 
עוד נכתב כי "נתניהו אינו מעוניין באף הסדר אלא בהכרעת הסכסוך חד צדדית, תוך הסתמכות על יתרון הכוח והתמיכה האמריקאית הבלתי מסויגת.  ארה"ב לא רק הפסיקה להיות מתווך, היא מתייצבת ללא סייג לצד הכוחנות והתוקפנות הישראלית והכריזה מלחמה על העם הפלסטיני ועל זכויותיו הצודקות".

לוח זמנים עמוס
 

לאחר שנחת אמש בישראל, אך לא קיים אירועים רשמיים, החל היום פנס בסדרה של פגישות במסגרת הלו"ז העמוס. במהלך הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו מוקדם יותר אמר פנס כי הפגישה אמר סגן הנשיא למארחו, כי זה "כבוד גדול להיות בירושלים, בירת ישראל", כשהוא מכוון להכרה של הנשיא דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל. עוד אמר פנס, כי הוא מלא תקווה ש"אנחנו בפתחו של עידן חדש של דיונים חדשים במטרה להשיג שלום ישראלי-פלסטיני".



ראש הממשלה אמר בתגובה כי "אדוני סגן הנשיא, הייתה לי הזכות במשך השנים לעמוד כאן ולקבל את פניהם של מאות מנהיגים ולקבל את פניהם בבירת ישראל, ירושלים. זאת הפעם הראשונה שאני כאן ובה שנינו יכולים לומר את שלוש המילים הללו – בירת ישראל, ירושלים.



נתניהו ופנס. חיים צח, לע"מ



"אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולך על ההצהרה ההיסטורית הזאת שאני יודע שתמכת בה ודגלת בה. אני מצפה לדון איתך, כפי שהתחלנו, כיצד להמשיך ולחזק את הברית המופלאה בינינו. היא מעולם לא הייתה חזקה יותר, וכיצד לקדם את השלום והביטחון באזורנו, שהוא יעדנו המשותף. אני מקבל את פניך, ידיד יקר, בירושלים. ברוך הבא". בשעה 20:00 ייפגשו בני הזוג פנס עם בני הזוג נתניהו לסעודה במעון הרשמי בירושלים. בשל אילוצי זמן, לא ייפגש עם נציגי האופוזיציה כנהוג.