האיחוד האירופי צפוי לדחות את בקשת אבו מאזן להכרה במדינה פלסטינית, כך פורסם הבוקר (שלישי) ב"אל חיאת". מקורות דיפלומטיים מסרו ל"אל חיאת" כי ישנו "קונצנזוס אירופי" ביחס לתשובה שלילית להכרה במדינה פלסטינית, שכן המהלך עלול להחמיר את המצב, וייתכן כי הוא יהווה תגובה להחלטת הנשיא טראמפ ביחס להכרה בירושלים כבירת ישראל. 



המקור, שצוטט בעיתון, טען כי "העמדות האירופיות שהוכרזו בעבר נותרו ללא שינוי". לדבריו, "בטווח הארוך אמריקה תישאר השחקנית העיקרית ובלעדיה לא ניתן לדמיין תהליך שלום". הוא הסביר כי "שימור הנוסחה הקיימת המוסכמת, וחיפוש אחר דרכים לתמיכה במו"מ על הסדר קבע היא העמדה האירופית".



במהלך פגישתו אמש עם שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, קרא יו"ר הרשות הפלסטינית ל"הכרה במדינה פלסטינית", והדגיש בנאום בפני פדריקה מוגריני, נציבת החוץ של האיחוד האירופי, כי "הכרה במדינה מעודדת את העם הפלסטיני לשמור על תרבות של שלום", ובו בזמן הדגיש את דבקותה של הרשות באופציית המשא ומתן לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כמו גם את מחויבות הפלסטינים לקיים את ההסכמים שנחתמו עם ישראל.



"אנו רואים באיחוד האירופי שותף אמיתי בתהליך המדיני", אמר אבו מאזן בפני 28 שרי החוץ של האיחוד. "הדרך לשלום עוברת במשא ומתן בחסות בינלאומית, ואנו קוראים למדינות האיחוד להכיר במדינת פלסטין. זהו לא מכשול בפני השלום".



שרת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני. צילום: רויטרס
שרת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני. צילום: רויטרס



לדברי אבו מאזן, "בנינו את המוסדות שלנו וברצוננו לשמור על המוסדות בכל הכח, עד שנגיע לפתרון שתי המדינות – מדינת פלסטין ומדינת ישראל, שחיות אחת ליד השניה בביטחון וביציבות".



שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני אמרה לאחר הפגישה עם יו"ר הרשות כי היא "רוצה לאשרר מחדש לנשיא מחמוד עבאס את המחויבות העמוקה של האיחוד האירופי לפתרון שתי המדינות, עם ירושלים כבירה משותפת". היא הדגישה כי על הצדדים "לדבר ולפעול בחוכמה, עם מידה של אחריות". מוגריני אמרה עוד, כי "ירושלים היא בירתן הן של ישראל והן של פלסטין".



כזכור, תשע מדינות אירופאיות הכירו במדינה הפלסטינית ביניהן שוודיה. אמש בסוף השבוע פורסם בחדשות 10 כי גם סלובניה שוקלת להכיר במדינה הפלסטינית, וב-31 בינואר התקיים בפרלמנט דיון בנושא. מנגד, האיחוד האירופי, על כל 28 מדינותיו, טרם הכיר בפלסטין, זאת מתוך התפיסה כי הכרה שכזאת צריכה להתקיים כחלק ממשרד ונתן בין הצדדים. שרי החוץ דנו גם באפשרות להגדיל את הסיוע לרשות הפלסטינית זאת לאור ההחלטה האמריקנית להשהות חצי מהסכום אותו היא מעבירה לסוכנות אונר"א.