במהלך ביקורו בישראל חשף סגן הנשיא ארצות הברית, מייק פנס, שהשגרירות האמריקאית תוצב בעיר הבירה של ישראל ירושלים עד סוף שנת 2019. כתב חדשות 10 נדב אייל שוחח היום (שלישי) עם אוני דניאל ב-103FM ופירט: "פנס נתן מתנה גדולה מאוד לממשלה הנוכחית כשהכריז בבירור שהשגרירות תעבור לירושלים כבר בשנה הקרובה. כשאמריקאים אומרים תאריך מסוים הם מתכוונים אליו. בכך פיזר סגן הנשיא עננה שהתעופפה באוויר מאז הכרתו של טראמפ בירושלים כבירת ישראל. סגן הנשיא האמריקני לא עושה דבר חשוב מבחינה מדינית בשום מקום בעולם, רק הנשיא יכול לעשות זאת".


"זה מדהים איך עברנו מראש הממשלה שתמך בהתנתקות, מסר את חברון ונאם את נאום בר אילן לראש ממשלה שלא מוחה כפיים כשסגן הנשיא האמריקאי מדבר על אותם הנושאים בדיוק ומכריז שתי מדינות לשני עמים", אמר אייל. "כשסגן הנשיא האמריקאי נואם בכנסת הבית הלבן צופה בו. אין שום ספק שרצו להעביר מסר לפלסטינים שיש כוונה לקדם עסקה ולקרוא להם לשולחן המשא ומתן".

לדברי הפרשן, הדבר הכי חשוב שקרה בביקור הזה הייתה הגעתו של סגן הנשיא לישראל והסירוב של הרשות הפלסטינית לפגוש אותו. "הפלסטינים הם עם חלש, נטול מדינה ויש להם המון בעיות אך בחר להסית את גבם למעצמה הגדולה בעולם. פנס הציע להיפגש עמם והם אמרו לו לא", הסביר.

רוני דניאל התייחס לדבריו: "פעם אחר פעם הפלסטינים מפספסים. הם רוצים הכל ולא מקבלים כלום. הפתרון שלהם לסגור את הדלת לא יביא אותם לשום מקום".

"נכון", ענה נדב אייל: "במזרח התיכון כשאתה סוגר את הדלת המוכר יוצא מהחנות ורץ אחריך. בשביל באמת לחשוף את הפרצוף האמיתי שלהם היה עליהם להסכים למשהו וזה עוד לא קרה. אני לא מכיר מנהיג פלסטיני שהיה מסכים לקבל את ההכרזה האמריקאית כפי שהיא מבלי לקבל תמורה. אבו מאזן יצטרך לתמצת את הזעם הציבורי ולבדוק מה הוא יכול לקבל מהאמריקאים בעקבות ההכרזה".

"אני לא האמנתי שטראמפ יחליט ללכת עד הסוף עם החלטתו אך אם המצב היה הפוך ואובמה היה אומר שבירושלים תוקם הבירה הפלסטינית כל ראש ממשלה ישראלי היה מגנה את הדברים. אבו מאזן מנסה בכל שיכולתו להיעזר ולהישען על האיחוד האירופי. העברת השגרירות בסוף שנת 2019 היא הבטחת הבחירות של דונאלד טראמפ וכעת הוא יוכל לומר שהוא עומד מאחורי ההבטחות שלו ומקיים. מה אכפת לו מה יקרה בעקבות ההכרזה, מבחינתו שהכל יתפוצץ".


עריכה: איתמר זיגלמן