בדרך למשבר דיפלומטי: על רקע החלטת פולין לחוקק חוק שיביא למאסרם של כל מי שיטיל על המדינה אחריות לשואה, יממה לפני שמצוין ברחבי העולם יום השואה הבינלאומי, הודיע הערב (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא "מתנגד לחוק המופרך", ואף ציין כי "הוריתי לשגרירת ישראל בפולין להיפגש עם הערב עם ראש ממשלת פולין, מתאוש מורביצקי, ולהביע בפניו את עמדתי הנחרצת". הוא הוסיף כי "אי אפשר לשנות את ההיסטוריה ואסור להכחיש שואה". במקביל, משרד החוץ החליט בעקבות המהלך לזמן את סגן השגריר הפולני בישראל, פיתר קוזלובסקי, לשיחת נזיפה.



שר החינוך, נפתלי בנט, לעומת זאת, הורה למנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, להקדיש השבוע בבתי הספר שעתיים ללימוד השואה, בדגש על מעורבות עמי אירופה בזוועות השואה ושיתוף הפעולה שלהם ברצח יהודים. זאת בעקבות הצעת החוק בפולין.



לדבריו, "מדובר בהתכחשות מבישה לאמת. זוהי עובדה היסטורית שפולנים רבים סייעו לרצח יהודים, הלשינו, הסגירו, רצחו בעצמם יהודים בזמן השואה, ואף לאחריה. זוהי גם עובדה היסטורית שהגרמנים הם שיזמו, תכננו ובנו את מחנות ההשמדה בפולין. זו האמת, ואף הצעת חוק לא תשכתב אותה. את עובדות אלה יש ללמד ולהשריש בדור הצעיר".



בתוך כך, נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין הכריז כי "אי אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי אפשר לשכתב אותה, אי אפשר להסתיר את האמת. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים, צריך להוקיע אותם, צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם".



לדבריו, "רק 73 שנים חלפו מאז נפתחו שערי הגהינום. ניצולי השואה החיים הולכים ונעלמים מן העולם ועדיין עלינו להיאבק על זיכרון השואה כפי שהייתה.


על העם היהודי, מדינת ישראל והעולם כולו לוודא כי את השואה נכיר על מוראותיה ונוראותיה. גם בקרב העם הפולני היו שנתנו יד לפשעים הנאציים. כל פשע, כל עבירה, צריכים להיות מוקעים. צריך לבדוק אותם ולחשוף אותם. היו ביניהם גם שהושיטו יד, נאבקו וזכו להכרה כחסידי אומות עולם. ביום השואה הבינלאומי עוד יותר מבכל יום אחר, תעמוד מול עניינו מחויבותינו לזיכרון אחינו ואחיותינו שנרצחו מעל כל השיקולים".



הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא. צילום: מארק ניימן, לע"מ



באופן דומה, גם שר החוץ משה כחלון זעם על ההחלטה, וכתב בחשבון הטוויטר הרשמי שלו כי "החלטת הפרלמנט הפולני היא אומללה והזויה. יש אמת היסטורית אחת, חזקה ומוכחת והיא כוללת בתוכה את זוועות הצורר הנאצי ואת המסייעים בידו, בהם גם פולין. אף אחד לא יצליח להכחיש את זיכרון השואה, על אחת כמה וכמה ביום השואה הבינלאומי".



שר התחבורה ישראל כ"ץ הוסיף: "השר ישראל כ"ץ (הליכוד) הוסיף: "דווקא בשבוע שבו זוכרים בכל העולם את זוועות השואה, בה נרצחו שישה מיליון יהודים, מאשר הפרלמנט הפולני חוק חמור שכל מטרתו היא הכחשת חלקה ואחריותה של פולין לטבח הנורא שהתרחש על אדמתה. לא נשכח ולא נסלח".



בתוך כך, בהודעה רשמית שפרסם משרד החוץ נטען כי ישראל דורשת מפולין לתקן את החוק: "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, לפני המשך קידום החקיקה. שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זיכרון יקיריהם שנספו בתופת".



ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס
ראש ממשלת פולין. צילום: רויטרס



מוקדם יותר, יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, התעמת מעל דפי הטוויטר עם השגרירות הפולנית. לאחר שגינה את ההחלטה נכתב בדף הטוויטר של השגרירות כי "הטענות שלך מראות עד כמה חינוך ביחס לשואה נחוץ, אפילו כאן בישראל". בהמשך נכתב באותו חשבון כי "הכוונה של חקיקת החוק החדש היא להגן על האמת ולא להכחיש את העבר".



יו"ר יש עתיד לא נותר אדיש לדברים וכתב בזעם: "אני לא צריך שיעורים מכם על השואה. סבא וסבתא שלי נרצחו על ידי פולנים וגרמנים. אנו חיים עם התוצאות כל יום בזיכרון הקולקטיבי שלנו. השגרירות שלכם צריכה להתנצל מיד".