האם במשרד ראש הממשלה החליטו לחשוד בעיתונאים או שסתם מדובר בניסיון לעצור אותם מלעשות את עבודתם? תלוי את מי אתם שואלים. הבוקר (ראשון), כמו בכל יום ראשון, הגיע הכתב המדיני של "מעריב", יניר קוזין, למשרד ראש הממשלה, על מנת לסקר את ישיבת הממשלה, שמתקיימת שם. אלא שאז, לאחר שהתבקש לעבור בדיקה גופנית (אליה הסכים, למרות הכל), הוא התבקש בנוסף להוריד את מכנסיו.



בשלב זה סירב קוזין לעניין, והרים קול מחאה. בסופו של דבר, הכתב, שלא הסכים לעבור את ההשפלה, עזב את המקום בכעס, ופרסם את דבר העניין ברשתות החברתיות. תוך דקות נוצר שיח, בעיקר מקרב הקולגות מכל קצוות הקשת העיתונאית, אשר גינו את ההליך המיותר. יש לציין כי עיתונאים מדיניים מקבלים אישור, בתוספת לתעודת לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), ופוקדים את המשרד לפחות פעם בשבוע.



לאחר התקרית, הגיבו תא העיתונאים המדיניים ושלח מכתב חריף לראש הממשלה: "בשם תא הכתבים המדיניים, אני מבקש להביע את מחאתנו הנמרצת שבה היה מעורב היום הכתב המדיני של מעריב וערוץ הכנסת, יניר קוזין, חבר התא, בבידוק הבטחוני בכניסה למשרד. קוזין עבר בדיקה גופנית, שאיתה שיתף פעולה, עד השלב שבו התבקש להפשיל את מכנסיו, זאת לאחר שבשבוע שעבר כתבת של רדיו פינלנד התבקשה גם היא להסיר את החזייה בבדיקה בטחונית. מקרים אלה מצטרפים לעוד שורה של עדויות, על בדיקות פולשניות של אנשי תקשורת, שבידם תעודת לע"מ בתוקף - אף שנושאי התעודה עוברים תחקיר בטחוני מקדים, זהותם ידועה מראש לגופי הבטחון והאבטחה".



"ברור לנו כי יש להתחשב בצורכי הבטחון, אך לדעתנו גם כאן חייבים להציב גבול: מדובר בכתב ישראלי, של כלי תקשורת מכובד, שמגיע כל שבוע לסקר את ישיבת הממשלה. בדרישות כאלה מעיתונאים בוודאי כאלה שיש להם את הטכנולוגיה שנועדה למנוע בידוק פולשני, מתעורר החשד כי אתם מעבירים מסר לכתבים שאינם רצויים במשרד ראש הממשלה.



"כיצד המסר הזה מתיישב עם עמדתו הפומבית של ראש הממשלה שבישראל, בניגוד לכל המדינות באזור, יש תקשורת חופשית. לא נסכים לבידוק משפיל ופולשני של עיתונאים בכלל, וכתבים מדיניים בפרט, שמגיעים עם תעודת עיתונאי רשמית של לע"מ למשרד ראש הממשלה, לעשות את עבודתם. אבקשך לוודא שאירועים כאלה לא יישנו ואם צריך לבחון את החזרת נוהל תעודה 5, שבה פטרו את הכתבים המדיניים מבידוק בטחוני מעכב בכניסה למשרד ראש הממשלה".



כזכור, רק בשבוע שעבר האשים איגוד העיתונות הזרה בישראל את הממשלה ב"טיהור אתני" לאחר שעיתונאית פינית, שאביה פלסטיני, נדרשה לעבור חיפוש חושפני, במהלכו נתבקשה להוריד את בגדיה במשרד רה"מ, לפני כניסתה לאירוע קבלת הפנים לסגן נשיא ארה"ב מייק פנס בארץ. על פי דבריה, במהלך הבדיקה התבקשה אף להסיר את חזייתה, וסירבה.



ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה לעיתונאי. נציין כי אגף הבטחון פעל לפי הנהלים הנדרשים. מטבע הדברים, בכניסה למשרד רה"מ נדרש בידוק קפדני במיוחד. יחד עם זאת, האירוע ייבחן ויופקו הלקחים המתאימים".