ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בשבוע שעבר בדאבוס עם נשיא רואנדה, פול קגאמה, על מנת לקדם את קליטת קליטת המסתננים ברואנדה. הערב (ראשון) דווח כי על מנת לגרום לרואנדים לקבל את המסתננים, נתנה ישראל תמורה דיפלומטית שנויה במחלוקת. על פי הדיווח, ישראל תמכה בהחלטת או"ם ששכתבת את ההיסטוריה בנוגע לרצח העם ב-1994. 

לפני חודשיים הציעה רואנדה לתקן החלטה של האו"ם מ-2003, הקובעת יום זיכרון בינלאומי לרצח העם. התיקון מבקש להוסיף מילה אחת כך שייקבע כי יום הזיכרון הוא לשבט הטוטסי. ואכן ברצח העם נטבחו כ-800 אלף בני שבט הטוטסי, אבל גם עשרות אלפי בני שבט ההוטו, שניסו למנוע את רצח העם. 
 
ארצות הברית התנגדה ליוזמה וביקשה מישראל ללחוץ על רואנדה להסיר את ההחלטה מסדר היום. האמריקאים נדהמו לגלות שישראל מתחמקת ומסרבת לשתף פעולה. בשבוע שעבר הגבירה ישראל את תמיכתה במהלך ועדכנה את ארה"ב כי החליטה באופן חריג להצטרף כנותנת חסות להחלטת רואנדה - המדינה המערבית היחידה שעשתה זאת. ארה"ב הסירה את ההתנגדות אך ביקרה אותה בפומבי. 
 
בכירים במשרד החוץ אמרו כי אחת הסיבות למהלך הישראלי היא ההבנות בין ישראל לרואנדה על קבלת המסתננים. "אחת הסיבות המרכזיות לתמיכה שלנו היא הסכם המסתננים עם רואנדה. יש קו אחד שמחבר בין שכתוב ההיסטוריה של נשיא רואנדה, פול קגאמה, לשכתוב ההיסטוריה של ממשלת פולין. מצער שאנחנו משתפים עם זה פעולה. 

ממשרד החוץ מסר בתגובה כי "ההחלטה התקבלה בקונצנזוס, כולל ארה"ב, ומייצגת שאיפה לצדק היסטורי והצגה נכונה של העובדות".

בתוך, סקר שפורסם הערב בחדשות עשר, חושף מה חושב הציבור הישראלי על גירוש המסתננים. רוב הישראלים - 56% - תומכים בהחלטת הממשלה לגרשם למדינה שלישית, 32% אמרו כי אינם תומכים במהלך ו-12% אינם יודעים. 



למרות התמיכה בעצם הגירוש עצמו, הישראלים חלוקים לגבי הדרך. 44% תומכים בשימוש בכוח פיזי כדי להעלות את מבקשי המקלט למטוסים, בעוד 46% אינם תומכים בשימוש בכוח שכזה. עשרה אחוזים מהעונים השיבו כי אינם יודעים. בציבור הערבי, 63% מהמשיבים מתנגדים לגירוש מתוכם, 84% מתנגדים לגירוש בכוח.