מגזין איטלקי פרסם היום (ראשון) קטעים מיומניו של יו"ר הרשות הפלסטינית בעבר ומייסד אש"ף, יאסר ערפאת. נמרוד נוביק, ששימש כיועצו המדיני של שמעון פרס במשך הרבה שנים, התייחס בראיון בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM לכך שערפאת כינה את פרס קישוט וליחסים בין האישים. 
"היו שני אנשים שהפתיעו אותי ביחס שלהם לערפאת", סיפר נוביק, "אחד הוא ראש אמ"ן בוגי יעלון והשני היה נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש הבן שכשקרה הסיפור של הספינה קארין A הוא מחק את ערפאת מהלקסיקון שלו". 
"לא אצל פרס ולא אצל רבין הייתה הפתעה שהאיש משקר", הוסיף נוביק, "הם לא בנו את האסטרטגיה הלאומית על האמון באיש. זה דבר נהדר שיש אמון אבל זה לא תנאי הכרחי. אני לא זוכר שבגין ביקש שסאדאת יעבור פוליגרף".

שמעון פרס ויאסר ערפאת. צילום: יעקב סער, לע"מ


פרס לא הופתע או התאכזב כשפרצה האינתיפאדה השנייה והכל התפוצץ בפנים?
"אני חושב שפרס התאכזב בכל פעם שערפאת היה משקר. בכירי המודיעין ידעו וראו את זה בזמן אמת. לפני האינתיפאדה השנייה אהוד ברק גם קיבל התרעה בזמן אמת שאם קמפ דיוויד יתפוצץ תהיה אלימות. ערפאת לא ויתר על כלי הטרור במקביל לכלי המדיני - זו עובדה שהייתה ידועה לכולם". 


"ערפאת לא היה משהו שאנחנו יצרנו על פי מידותינו. השאלה הייתה האם אנחנו מספיק חזקים וחכמים לנווט אותו למקומות שאנחנו רוצים שהוא יגיע. התשובה היא שלילית והרבה מאוד אנשים בשנתיים האחרונות של ערפאת אמרו שהאיש מיצה את תפקידו ההיסטורי. למרות שהייתה לו האמינות והיכולת לסגור משא ומתן - היה ברור שאיתו זה לא ייגמר"
אתה הופתעת ממשהו בכתביו של ערפאת?
"אני לא מאמין לאיש גם בכתביו לעצמו. אתם זוכרים היטב שלא היה שום אמון בין בגין לסאדאת והם הביאו שלום היסטורי. בין רבין לערפאת לא היה אמון ושימו לב איך הם עמדו בגינה בבית הלבן וחתמו על הסכם. פרס לא אהב את ערפאת כמובן אבל הוא באמת חשב כי במעמדו ההיסטורי של ערפאת שהוא ממזר מספיק גדול שיכול לשקר גם לעמו ולסגור עניין".