סערה במערכת הפוליטית בישראל בעקבות הודעתו של נשיא פולין אנדז'יי דודה היום (שלישי) כי יאשר את חוק השואה האוסר להשתמש במונחים כגון "מחנות השמדה פולניים". התגובה החריפה ביותר להצהרה, הייתה של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, שדרשה לגרש את הצוות הדיפלומטי הפולני ולהשיב את השגרירה לישראל.



"נשיא פולין בחר לדבוק בעמדה האומללה של סילוף עובדות והכחשת השואה", תקפה מועלם, "אסור שישראל תעבור על כך בשתיקה ויש להחזיר את השגרירה הישראלית מפולין לאלתר ולגרש את כל הצוות הדיפלומטי הפולני מישראל. זה צעד דרמטי אבל יש בו מסר ברור שאנחנו לא מוכנים להשלים עם סילוף ההיסטוריה ומדינה שבוחרת לעשות זאת, איננה ידידה של ישראל".



מועלם הוסיפה: "ברור לחלוטין כי הפתרון הסופי של בעיית היהודים על כל שלביו וחלקיו הוא באחריות המשטר הנאצי אולם אסור להתכחש לעובדה שפולנים נטלו חלק עקיף וישיר ברצח יהודים בשנות השואה".



בתוך כך, במשרד החוץ הגיבו להצהרת הנשיא הפולני. "ישראל ממשיכה לפעול מול הרשויות בפולין ומביעה בפניהן את ההסתייגויות הישראליות בהצעת החוק הפולני", אמרו במשרד, "ישראל רשמה לפניה את העובדה שנשיא פולין הפנה את החוק לבית-הדין החוקתי להבהרות בנושא, ומקווה שבפרק הזמן עד להכרעת המשפט אפשר יהיה להסכים על הכנסת שינויים ותיקונים בחוק. לישראל ולפולין אחריות משותפת לחקור ולשמר את ההיסטוריה של השואה".



"לגרש את הצוות הפולני". מועלם. צילום: פלאש 90



ח"כ איציק שמולי אמר: "היום הזה יירשם כיום מביש בהיסטוריה של פולין שנכנסה להיסטוריה כמדינה הראשונה שעיגנה בחקיקה שלה הכחשת שואה. שום חוק מביש לא ימחה את ההיסטוריה ומעכשיו גם לא את הבושה". ח"כ איתן ברושי אמר: "שום חוק בשום מדינה בעולם לא יוכל לטשטש את האחריות לשואה שמוטלת בראש ובראשנה לפתחם של הנאצים, אך לא פחות מכך לעוזריהם מעמי אירופה". 



ח"כ ענת ברקו הגיבה גם היא בזעם: "הדיו לא מוחק את הדם היהודי שנשפך בפולין. ‏לא נשכח לעולם את חלקם ואכזריותם בהשמדת יהודים בשת״פ עם הנאצים ובשריפת היהודים על אדמתם ועל ידם". 

השגריר הפולני נמנע מהשתתפות של שגרירים בישראל

על רקע המתיחות בין המדינות, אחרי שנעדר אמש מהטקס לחשיפת האנדרטה לדיפלומטים חסידי אומות עולם במשרד החוץ, השגריר הפולני לא הגיע לכנס השנתי בכנסת של השגרירים המוצבים בישראל. בשעות הבוקר נמסר מהשגרירות כי "השגריר ישמח להגיע לכינוס" אך ככל הנראה לאור הצהרתו של הנשיא הפולני כי יאשר את חוק ההכחשה השגריר החליט לא להגיע.
 
נשיא פולין. צילום: רויטרס


כזכור, בהצהרה מיוחדת שמסר נשיא פולין, הוא הוסיף כי יפנה לבית המשפט החוקתי כדי לבקש הבהרות, אך זה צפוי לקרות אחרי שהחוק ייכנס לתוקף. אתמול נרשמה החרפה נוספת ביחסים בין פולין לישראל, לאחר שוורשה ביטלה ביקור מתוכנן של שר החינוך נפתלי בנט במדינה, לאחר שהאחרון האשים את אזרחי המדינה באחריות לפשעי הגרמנים. מאז תחילת המשבר הדיפלומטי, נרשמה עלייה בהתבטאויות האנטישמיות בכלי התקשורת בפולין. השגרירה בוורשה אנה אזרי אמרה ביום שישי האחרון כי אנו "תחת מתקפה אנטישמית".