ממשלת פולין הציעה לשלוח לישראל משלחת רמת דרג על מנת לדון בתיקון החוק הפולני השנוי במחלוקת האוסר להאשים את האומה הפולנית באחריות לרצח היהודים בשואה, כך על פי דיווח בחדשות עשר הערב (שלישי). על פי הדיווח, ממשלת פולין שלחה אתמול איגרת רשמית לממשלת ישראל, ובה נאמר כי המשלחת תהיה בראשות סגן שר החוץ הפולני והיועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה הפולני. 

עוד דווח, כי ישראל עדיין לא הדיבה באופן רשמי לאיגרת, אבל גורם רשמי אמר כי "החלטתו של נשיא פולין להעביר את החוק לבית המשפט לחוקה פותחת את הדרך לדיאלוג. "אנחנו מקווים שעד הכרעת ביהמ"ש הפולני ניתן יהיה להגיע בדיאלוג לתיקונים בחוק הפולני".

היום הודיע נשיא פולין אנדז'יי דודה על כוונתו לאשר, בכפוף לאישור בית המשפט החוקתי במדינה, את החוק, שעבר ברוב בפרלמנט הפולני לפני כעשרה ימים ועורר סערה גדולה בישראל ובעולם. החוק אוסר על שימוש בביטויים הרומזים כי הפולנים קשורים לפשעים שבוצעו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה ואף קובע כי מדובר בעבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר. 

בהצהרה מיוחדת שמסר נשיא פולין, הוא הוסיף כי יפנה לבית המשפט החוקתי כדי לבקש הבהרות, אך זה צפוי לקרות אחרי שהחוק ייכנס לתוקף. אתמול נרשמה החרפה נוספת ביחסים בין פולין לישראל, לאחר שוורשה ביטלה ביקור מתוכנן של שר החינוך נפתלי בנט במדינה, לאחר שהאחרון האשים את אזרחי המדינה באחריות לפשעי הגרמנים. מאז תחילת המשבר הדיפלומטי, נרשמה עלייה בהתבטאויות האנטישמיות בכלי התקשורת בפולין. השגרירה בוורשה אנה אזרי אמרה ביום שישי האחרון כי אנו "תחת מתקפה אנטישמית".

כזכור, בפעם האחרונה שישראל ופולין סיכמו על הקמת צוותים שידונו בחוק, בוורשה לא כיבדו הסיכום והסנאט הפולני אישר את החוק, מה שגרר זעם בקרב המערבת הפוליטית בישראל.