מתווה גירוש המסתננים עלול שלא לענות על דרישות בג"ץ, כך אמרה סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, לראש הממשלה בנימין נתניהו. הדברים נשמעו בהקלטות מישיבת סיעת הליכוד אתמול ופורסמו הערב (שלישי) בכאן 11. חוטובלי אמרה כי כל עוד נושא המעקב אחר קליטת המסתננים במדינות שאליהן יישלחו, רואנדה ואוגנדה, לא יוסדר – תהיה לישראל בעיה לעמוד בדרישות שהציב בג"ץ להוצאת המסתננים. "כרגע יש נקודה שאנחנו חייבים לעמוד עליה לפני בג"ץ", אמרה. "בעצם אין לנו שום דרך היום ואין לנו שום אמצעי לעקוב אחרי האנשים שמגיעים לשם. אם הם מגיעים לרואנדה או אוגנדה, זה לא משנה, אין לנו דרך לעקוב אחריהם. יש כל מיני הצעות שיכולות לתת מענה לזה".

סגנית שר החוץ הוסיפה: "אפשר לבדוק, כמו שעשינו בעבר, חודש אחרי שהם מגיעים למדינת היעד שהם באמת מתאקלמים שם ושהמדינות עומדות בהסכם. הבנתי שזאת אחת הדרישות של בג"ץ מאיתנו במהלך התהליך הזה כדי שהתהליך יהיה תקין".
ראש הממשלה ביקש להבין מסגניתו כיצד אמורה ישראל לעקוב אחר מצבם של המסתננים באפריקה וחוטובלי השיבה: "בכל מקרה, בוודאי שלמשרד החוץ אין כוח אדם ואין לנו אפילו שגריר...". 

נתניהו: "צריך לבדוק מה הציפייה של בג"ץ". 
סגנית השר: "אני מסכימה איתך, אבל צריך לעמוד בדרישה הזאת, כי זאת אחת הדרישות שהוצגה בוועדה היום".


 
מטעמה של סגנית השר חוטובלי נמסר בתגובה כי "סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי דיווחה בישיבת הסיעה על דברי מנכ"ל משרד החוץ בישיבת הוועדה לביקורת המדינה שהתקיימה בכנסת בסוגיית המסתננים. אחת הטענות שעלתה בדיון היא דרישת בגץ על הבקרה של מדינת ישראל על אכיפת ההסכמים במדינות עמן הושג הסכם, ולשם כך יש להקים צוות פעולה בין משרדי שידאג לנושא הבקרה.
"סגנית שר החוץ ציינה בדבריה שמתקיים קמפיין תקשורתי שקרי בנושא, וחשוב להציג לציבור את העובדות, מאחר ורוב מסתנני העבודה אינם עונים להגדרת פליטים על פי המשפט הבינלאומי, ובית המשפט העליון אישר שלא נשקפת סכנה לחייהם במדינות אליהם הם נשלחים".
במוקד לפליטים ולמהגרים ובארגון א.ס.ף - ארגון סיוע לפליטים אמרו בתגובה לכתבה כי "גם חוטובלי מודה - הממשלה שולחת אנשים לגורל לא ידוע בלי שיש לה כלל יכולת פיקוח. אחר כך שלא יספרו לנו שקרים. להפסיק את הגירוש עכשיו ולחשוף מה ישראל משלמת לרואנדה בתמורה לחיי אדם".