המשבר עם פולין: יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, התייחס הבוקר (רביעי) להחלטת נשיא פולין לאשר את "חוק השואה", שמסיר אחריות מהפולנים על הפשעים שנעשו במלחמת העולם השנייה, וטען כי על ישראל להחזיר את השגרירה מוורשה. "נתניהו טעה כשהודיע שייכנס למו״מ עם ראש ממשלת פולין על חוק הכחשת שואה. על זכר הנרצחים לא מנהלים משא ומתן", כתב לפיד בטוויטר. "עכשיו עליו להחזיר את השגריר עד להודעה חדשה ולבחון מחדש הסכמי שיתוף פעולה. מדינת היהודים לא הוקמה כדי שנשתוק למכחישי רצח יהודים". 


גם חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) מצטרפת לקריאה להחזיר את השגרירה מפולין. נחמיאס ורבין כתבה בטוויטר כי "אני מקווה שמבחינת הממשלה הזאת זה בסדר אם בית המשפט לחוקה בפולין יבטל את חוק השכחת השואה ואף אחד לא יציע לעלות עליו עם די9. מעניין לעניין באותו עניין - מתי כבר תחזירו את השגרירה? על מה ינהל נתניהו מו״מ?"


אתמול הודיע נשיא פולין אנדז'יי דודה כי יאשר, בכפוף לאישור בית המשפט החוקתי במדינה, את החוק המכונה "חוק השואה", שעבר ברוב בפרלמנט הפולני לפני כעשרה ימים ועורר סערה גדולה בישראל ובעולם. החוק אוסר על שימוש בביטויים הרומזים כי הפולנים קשורים לפשעים שבוצעו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה ואף קובע כי מדובר בעבירה פלילית שעונשה עד שלוש שנות מאסר. 



פולני מגלח ליהודי את שערו בפני חיילים גרמנים. צילום: getty images
פולני מגלח ליהודי את שערו בפני חיילים גרמנים. צילום: getty images



בהצהרה מיוחדת שמסר נשיא פולין, הוא הוסיף כי יפנה לבית המשפט החוקתי כדי לבקש הבהרות, אך זה צפוי לקרות אחרי שהחוק ייכנס לתוקף. אתמול נרשמה החרפה נוספת ביחסים בין פולין לישראל, לאחר שוורשה ביטלה ביקור מתוכנן של שר החינוך נפתלי בנט במדינה, לאחר שהאחרון האשים את אזרחי המדינה באחריות לפשעי הגרמנים. מאז תחילת המשבר הדיפלומטי, נרשמה עלייה בהתבטאויות האנטישמיות בכלי התקשורת בפולין. השגרירה בוורשה אנה אזרי אמרה ביום שישי האחרון כי אנו "תחת מתקפה אנטישמית".



אמש אף הציעה ממשלת פולין הציעה לשלוח לישראל משלחת רמת דרג על מנת לדון בתיקון החוק הפולני השנוי במחלוקת האוסר להאשים את האומה הפולנית באחריות לרצח היהודים בשואה, כך על פי דיווח בחדשות עשר אמש. על פי הדיווח, ממשלת פולין שלחה אתמול איגרת רשמית לממשלת ישראל, ובה נאמר כי המשלחת תהיה בראשות סגן שר החוץ הפולני והיועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה הפולני. 
 
עוד דווח, כי ישראל עדיין לא הדיבה באופן רשמי לאיגרת, אבל גורם רשמי אמר כי "החלטתו של נשיא פולין להעביר את החוק לבית המשפט לחוקה פותחת את הדרך לדיאלוג. "אנחנו מקווים שעד הכרעת ביהמ"ש הפולני ניתן יהיה להגיע בדיאלוג לתיקונים בחוק הפולני".