שני שליש (66%) מהציבור בישראל תומכים בהחלטת הממשלה לגרש מסתננים למדינות באפריקה איתן הגיעה ישראל להסכם בנדון, כך עולה מסקר מדד השלום של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, המתפרסם היום (רביעי). בחלוקה לפי עמדות פוליטיות, נמצא שרוב בימין (78%) תומכים בכך, בעוד שבמרכז (35%) ובשמאל (25%) רק מיעוט תומכים בכך. 55% מהישראלים ו-60% מהיהודים, סבורים גם שלמרות ההיסטוריה של העם היהודי שסבל לאורך ההיסטוריה מרדיפות ואלימות במדינות שונות, לא צריך לגלות נדיבות יתר ולאפשר למבקשי המקלט להישאר בארץ.

עם זאת, 50% מהישראלים מסכימים שרשויות המדינה צריכות לבדוק בהקדם את כל הבקשות של אזרחי סודן ואריתראה להישאר בארץ ולאפשר למי שבקשתו נמצאה כמוצדקת להישאר כאן לעומת 43% שמתנגדים לעמדה זו. הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 30 ל-31 בינואר 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.

מסתננים בדרום ת"א. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מסתננים בדרום ת"א. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
בנושאי דת ומדינה הסקר מעלה בין היתר כי 52% מהישראלים מעדיפים שתוקם בישראל ממשלה ללא חרדים ורק 25% ציינו כי הם תומכים בממשלה עם המפלגות החרדיות. בנוסף, על פי הנתונים, רוב הציבור (55%), תומך בעמדתו של שר הביטחון ליברמן שתקף את הרבנים שיצאו נגד גיוס נשים וכן בגינויו של שר הביטחון לקריאה של רב העיר צפת לרמטכ"ל להתפטר על רקע זה (50.5% תמכו בעמדה זו לעומת 27.5% שהתנגדו לה).

70% מהנסקרים היהודים, סבורים שהטענה שלימוד תורה של הצעירים החרדים מגן על ישראל לא פחות משירות בצבא אינה נכונה. בנוסף, רוב הישראלים (53.5%), סבורים שישנם סיכויים גבוהים ששגרירות ארצות הברית בישראל תעבור לירושלים עד סוף 2019 בהתאם לאמירתו של סגן נשיא ארה"ב בנאומו בכנסת. שני שליש מהציבור (65.5%) סבורים גם, כי מדובר באינטרס חשוב של ישראל. הציבור הישראלי חצוי בשאלה האם בזכות מאמציו של ראש הממשלה נתניהו השתפר מעמדה הבינלאומי של ישראל בתקופה האחרונה (46% מסכימים עם עמדה זו ו-46% לא מסכימים איתה).