"לי ניתנה האפשרות לבקר כאן, אולם ישנם אזרחים סורים רבים אחרים שלו הייתה ניתנת להם האפשרות, הם היו מבקרים בישראל ומודים לה על פעולותיה עם סוריה". הדובר: עבד אל־ג'ליל אל־סעיד, עיתונאי מהעיר חלב אשר עזב את ביתו עם פרוץ מלחמת האזרחים במדינה השכנה המשוסעת ב־2011.


אל־סעיד הגיע השבוע לביקור בישראל במשלחת יחד עם שמונה עיתונאים נוספים ממדינות ערב, פרי יוזמתו של חסן כעביה, דובר משרד החוץ לתקשורת הערבית. אל־סעיד מסביר כי מלחמת האזרחים השפיעה באופן משמעותי על האופן שבו נתפסת ישראל בקרב הציבור הסורי.



"בעקבות הפשעים שביצע נגדו משטר אסד", הסביר, "העם הסורי גילה שכל מה שהמשטר הזה פרסם הוא שקר - והגיע למסקנה כי ישראל איננה אויב שלו". לדבריו, דבר זה נכון במיוחד לגבי האזרחים הסורים שנמלטו לאירופה, לטורקיה, לירדן או למדינות המפרץ, שנחשפו למידע אחר ופיתחו תפיסה חיובית יותר כלפי ישראל.



אל־סעיד מייחס חשיבות רבה לסיוע הרפואי שמעניקה ישראל בשנים האחרונות לאלפי פצועים סורים ממלחמת האזרחים ולסיוע ההומניטרי הניתן לתושבי הגולן הסורי שעליו מופקדת מנהלת "שכנות טובה" שהוקמה ביוני 2016. בהקשר זה בחר אל־סעיד להדגיש כי אין ממש בטענות מצד גורמים שונים כי הסיוע ההומניטרי הוא למעשה חלק מסיוע ישראלי לארגוני המורדים נגד משטר אסד. לדבריו, המאמצים שעושה ישראל בגבול ידועים לציבור הסורי וזוכים להערכה רבה מצדו, למרות הסיקור המסולף מצד כלי תקשורת הנתונים תחת חסותו של משטר אסד.



"בסופו של דבר, כשאתם מעניקים טיפול רפואי לילדים, לחולים ולפצועים, אתם מעניקים טיפול לאנשים מקרב העם הסורי שמספרים על כך לבני משפחתם, וכך מתרחב בצורה ניכרת מעגל האנשים הנחשפים לכך", הסביר אל־סעיד. בהקשר זה הוא ציין במיוחד את הטסתו מקפריסין של התינוק הסורי חולה הלב לטיפול רפואי בישראל.



אולם הסיוע הישראלי, כפי שמשתמע מדבריו, אינו הגורם היחיד המשפיע על עיצובה מחדש של התודעה הציבורית בסוריה כלפי ישראל: "הסורים מבינים היום שהאויב העיקרי של סוריה כיום היא איראן ולא ישראל". הוא מסביר כי האתגר הגדול העומד בפני סוריה כיום הוא למצוא פתרון מדיני שיוציא אותה מהבור האפל של מלחמת האזרחים שבו היא נמצאת, ופתרון זה הוא גם המפתח למהפכה ביחסים עם מדינת ישראל. "ברגע שתיבחר ממשלה סורית דמוקרטית", הוא מעריך, "ניצור יחסים של שלום כולל עם מדינת ישראל, דגל ישראל יתנוסס בשגרירות ישראלית שתוקם בדמשק ודגל סוריה יתנוסס בשגרירות הסורית שתוקם בירושלים".



המשלחת, הכוללת עיתונאים ממרוקו, סוריה, לבנון, תימן והחבל הכורדי בעיראק, ביקרה במהלך השבוע במשכן הכנסת, ביד ושם, במקומות הקדושים בירושלים, בבית החולים בנהריה בו מטופלים פצועים סורים ובאתרים נוספים. "זו אינה המשלחת הערבית הראשונה שמגיעה לישראל", מציין כעביה ממשרד החוץ, "אולם הפעם מדובר במשלחת יוצאת דופן במובן זה שהעיתונאים חושפים את זהותם. המטרה שלנו היא להראות להם את ישראל האמיתית, זו שלא נחשפת בתקשורת הערבית".