ועדת השרים לחקיקה, בראשות שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), תתכנס היום כדי לאשר הצעת חוק פרטית של חבר סיעתה בצלאל סמוטריץ’, להגבלת סמכויותיו של מבקר המדינה. כך נודע ל”מעריב”.עוד נודע שהיועץ המשפטי לממשלה, עו”ד אביחי מנדלבליט, שאיתו התקיימו מגעים מוקדמים, נתן את הסמכתו העקרונית ליוזמת החקיקה, אם כי בשינויים מסוימים.



על פי ההצעה, שנחשפה לראשונה ב”מעריב־השבוע” לפני למעלה משנה, מבקר המדינה יוכל להגיש את דוחות הביקורת שלו, אולם לא יוכל לפקח על יישום המלצותיו בזמן־אמת. מבקר המדינה גם לא יוכל לעקוב מקרוב אחר תיקון הליקויים שהופיעו בדוחות שפרסם.



לדברי ח”כ סמוטריץ’ - שקצפו יצא על המבקר הנוכחי, השופט בדימוס יוסף שפירא, לאחר שהאחרון פרסם דוח ובו ביקורת חריפה על כספים שהעבירה המועצה האזורית חבל בנימין לשתי עמותות הקשורות לסמוטריץ’ – “המבקר לקח על עצמו יותר מדי סמכויות, ולכן יש להחזיר את עבודת המבקר למתכונתה המקורית”.



ח"כ סמוטריץ'. “המבקר לקח יותר מדי סמכויות". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ההצעה שעל הפרק עוררה סערה פוליטית. כך למשל יו”ר הוועדה לביקורת המדינה, ח”כ שלי יחימוביץ’ (המחנה הציוני), מתנגדת לה בחריפות.


היא טוענת כי מדובר בניסיון להגביל את עבודת המבקר באמצעות ניסיונות הפחדה ומצהירה כי היא לא תסכים לכך. גם מבקר המדינה יוסף שפירא מתנגד ליוזמה, אם כי הוא אינו יכול להשמיע את ביקורתו בנושא באופן פומבי.



הביקורת האקטיבית בזמן־אמת אפשרה למבקר לטפל בנושאים חשובים כמו לקחי אסון השריפה בכרמל, המשבר בשוק הדיור וכדומה.


על פי ההערכות, ההצעה צפויה להיות מאושרת היום בוועדת השרים (בין השאר, כי שר האוצר משה כחלון לא ישתתף בדיון עקב ביקור עבודה בארה”ב - י"ש).


עם זאת, למרות האישור הצפוי, ספק אם הצעתו של סמוטריץ’ תגיע לשלבי חקיקה מתקדמים, בגלל ההתנגדות של סיעת כולנו.