המערכת הפוליטית רוגשת בעקבות סיכום חקירות נתניהו המתפרסם הערב (שלישי) לפיו המשטרה ממליצה להעמידו לדין בגין קבלת שוחד בשני התיקים - פרשת המתנות (תיק 1000) ופרשת השיחות בינו לבין מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס (תיק 2000). זהבה גלאון (מרצ) הגיבה: "נבצרות עכשיו. המשמעות של העמדה לדין על שוחד: נתניהו לא רק קיבל, הוא גם נתן. בנט וכחלון צריכים להראות לנתניהו את הדלת, אחרת השחיתות שלו תדבק גם בהם. הגיע הזמן שהוא ינקה שולחן ויקדיש את עצמו לעסוק בענייניו המשפטיים. את זה הוא צריך לעשות לא מכס ראש הממשלה, אלא כאזרח".

ח"כ פרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני) הגיב: "נפל דבר בישראל! משטרת ישראל עמדה באומץ נגד קמפיין מתוזמר שיצא מבלפור וביקש לפגוע בלגיטימציה שלה ולקעקע את אמינותה. המשטרה ממליצה להעמיד ראש ממשלה מכהן בעבירות שוחד והפרת אמונים, יום עצוב!".
 
ח"כ דב חנין אמר: "כשהמשטרה קובעת שראש הממשלה לקח שוחד אי אפשר לדעת אלו עוד קווים אדומים הוא יחצה שכל הכוח עדיין בידיו. ראש ממשלה שחשוד בשוחד חייב להשעות את עצמו מיידית. לנתניהו אין מנדט מוסרי וציבורי לקבל החלטות בנושא כלשהו החל מרגע זה".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, אמר: "המלצות הפרקליטות בגין עבירות שוחד נגד ראש הממשלה מטילות צל כבד על ראש הממשלה, תפקודו וכושר קבלת ההחלטות שלו. לכן עליו להתפטר או לכל הפחות להודיע על נבצרות כדי לשקם את אמון הציבור בממשלה. כפי שאמר נתניהו עצמו בעבר 'ראש ממשלה לא יכול לכהן תחת חקירה'".
 
"לכן, בכוונתי לפנות ישירות לכל ראשי סיעות הקואליציה ולהציע כי תוקם לאלתר ממשלה חלופית ללא נתניהו. סיעות האופוזיציה מצידן יעניקו מאה ימי חסד לממשלה חדשה", הוסיף.


אמסלם על לפיד: "מלשן, לא מתבייש?"

 
יו"ר הקואליציה דודי אמסלם, אמר מנגד: "אין שום דבר חדש. המטרה סומנה כבר לפני כשנתיים. נורו עשרות חיצים לעבר המטרה בתקווה שאחד מהם יגיע ליעד ולאחר שהפכו כל אבן, בכל פינה בעולם - המשטרה עשתה הכל כדי להשיג את המטרה. על פי הבנתי, מדובר בהליך לא לגיטימי שמסכן כל מדינה דמוקרטית בעולם. שלטון מחליפים במדינה דמוקרטית בקלפי ולא באמצעות הצבא או המשטרה".

לאחר מכן הגיב גם לפרסום לפיו ח"כ ‎יאיר לפיד היה עד מרכזי נגד נתניהו בפרשה 1,000 ואמר: "היית מתאגרף, היית יונית לוי, היית שחקן קולנוע. בילית בבתי קפה בתל אביב כשכולנו רצנו בג'בלאות וגדלנו בעיירות פיתוח, והערכים של יש עתיד זה להיות כתב בעיתון המחנה? חוצפה ועזות מצח. לימדו אותי דבר ראשון כשהייתי ילד, דודי - לא מלשינים. לא מלשינים. אף אחד לא ירצה לשבת איתך לעולם. אתה מלשן עלוב, לא מתבייש?".
 
גם ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) הגיבה ותמכה בנתניהו: "לכל אדם יש את חזקת החפות ובוודאי לראש הממשלה. העננה נמצאת מעל ראשו מעל שנתיים. יש לנו ראש ממשלה שמתפקד מצוין גם במצבי לחץ".


"לפיד מלשן", אמסלם. צילום: מרק ישראל סלם
"לפיד מלשן", אמסלם. צילום: מרק ישראל סלם



"שעות קשות ועצובות"


ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הגיב גם וקרא לנתניהו לצאת לנבצרות: "אלו שעות קשות ועצובות, אך זהו גם רגע של אמת ורגע של מבחן לכולנו, התמונה העולה מסיכום תיקי 1000 ו-2000 מצמררת. עומק השחיתות שנחשפת, ועוד תיחשף - מבהיל וזה עוד טרם פרשיות 3000, 4000, ויתכן 5000. אין מקום להסתתר מאחורי דווקנות משפטית. לפנינו קודם כל שאלה ציבורית ומוסרית. ככה לא נראה 'כלום', ככה נראה שוחד".
"על נתניהו להכריז מחר בבוקר על נבצרות. הליכוד וסיעות הקואליציה נדרשות לסכם מי יחליפו בשעת מבחן זו. מנדלבליט חייב להתעשת ולהחליף הילוך. מדינת ישראל הנפלאה שלנו היא פרי דבקותם של 70 דורות של מתפללים ומקדשי השם ושל ארבעה דורות של חולמים ולוחמים. אסור שניתן להשחיתה", הוסיף.