בכנסת יתקיים השבוע כנס בינלאומי בהשתתפות 30 מנכ"לים ומזכ"לים של פרלמנטים מעשרות מדינות. בין המשתתפות מזכירת ה"סיים", הפרלמנט הפולני, אגניישקה גשמרשקה, שהוזמנה אף שגורמים במשרד החוץ קראו לכנסת לשקול שלא להזמינה לנוכח ההידרדרות ביחסים בין ישראל־פולין



את הכנס יארחו מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ ומזכירת הכנסת ירדנה מלר־הורוביץ. מלבד מזכירת הפרלמנט הפולני ישתתפו בכנס גם נציגי פרלמנטים מארמניה, בלרוס, ברזיל, קנדה, קפריסין, צ'כיה, הפרלמנט האירופי, גיאורגיה, גרמניה, גאנה, האיטי, הונגריה, לטביה, ליטא, מלטה, מקסיקו, מולדובה, פורטוגל, רוסיה, רואנדה, שוודיה, שוויץ, הולנד, אוקראינה והאסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה. מדוברות הכנסת נמסר בתגובה להתנגדות משרד החוץ להזמנת מזכירת הפרלמנט הפולני: "שקלנו, כמובן, אך ההזמנה נותרת בעינה ללא שינוי".



"מדינת ישראל לא יכולה להתנער מהעברת חוק ההכחשה"



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנ"צ) הביעה כעס על ההחלטה: "שלא נטעה. אנו נמצאים בעיצומו של משבר חריף ביותר עם פולין. המשבר הזה בינתיים רק מחריף והמגמה בפולין היא מדאיגה מאוד. מדינת ישראל איננה יכולה להתנער מהעברת החוק שאוסר לדבר על מעורבות העם הפולני בשואה, גם לא מדברי פוליטיקאים בכירים במדינה שממשיכים להאשים את הקורבן ומתנערים מכל אחריות של פולין לאשר קרה בשטחה".



"נזכיר, על פי האומדנים הצנועים ביותר כ־200,000 יהודים נרצחו על ידי בני העם הפולני, רבים אחרים הוסגרו, רומו, נשדדו ונושלו מרכושם. זה עניין שאיננו שנוי במחלוקת. לכן אין זה הזמן המתאים לארח בכנסת את מזכירת הפרלמנט הפולני, לא עד שנמצא פתרון למשבר שלא יבגוד באמת ההיסטורית", ציינה ח"כ סבטלובה.



יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שינאם בפתיחת הכנס: "יוזמת הכנסת לארח כנס כה גדול מסוג כזה, והעובדה שאנחנו בין הפרלמנטים הבודדים בעולם שעשו זאת, מלמדת על ההערכה הרבה שפרלמנטים בעולם רוחשים לנו. מכל קצוות תבל באים לשמוע על עבודת הכנסת ולדון בהתפתחות הפרלמנטים בעולם. זו גאווה לכנסת וליכולותיה ולמדינת ישראל בשנת ה־70".



בכנסת אומרים כי הכנס השבוע הוא של דרגים מקצועיים ואין בו אלמנטים פוליטיים: "ההזמנה לכל המשתתפים נשלחה ואושרה כבר לפני שבועות, וביטולה נראה שגוי ונטול שייכות למחלוקות המהותיות והכואבות עם ממשלת פולין.