ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (ראשון) דברים בוועידת מינכן לביטחון. את עיקר נאומו הקדיש לנושא האיראני, אך בפתח דבריו התייחס נתניהו לשתי הזוועות שחוו העם היהודי וישראל בעיר הגרמנית: "עבורנו, לפני ארבעה עשורים הבנו עד כמה הביטחון כאן חשוב. בלי ביטחון שום דבר לא יכול להתקיים, לא שלום, לא ביטחון לא שגשוג. עבור העם היהודי שני דברים מכריעים קרו כאן, ב-1972 11 ספורטאים שלנו נרצחו כאן. לפני 80 שנה אירוע אחר קרה כאן, עם השלכות קשות יותר. נחתם כאן הסכם שנתן את האות לתקופה הכי קשה בהיסטוריה העולמית. המנהיגים שחתמו היו אנשים עילאיים וחשבו שזה מה שיביא שלום לעולם, אבל הסכם מינכן רק חיזק את המשטר הנאצי. במקום לבחור במסלול שהיה מונע את זה, המנהיגים הללו גרמו למלחמה להיות הרבה יותר אפשרית". 


נתניהו התייחס לחוק הפולני ול
נאום נתניהו בוועידת מינכן לביטחון
דברי ראש ממשלת פולין אתמול על משתפי הפעולה עם הנאצים, ואמר כי "לעולם לא נשכח ולעולם לא ניתן לסלף את לא נשכח, לא נסלח נילחם על האמת זוהי צוואת הנספים".
"שר החוץ זריף, אתה מזהה את זה?"
 

ראש הממשלה התייחס גם לסוגיית איראן: "המשטר האיראני מתעלל בעמו, איראן היא לא גרמניה הנאצית ויש הרבה הבדלים. יהודים באיראן לא נשלחים לתאי הגז וכמובן שיש הרבה הבדלים, אבל יש גם הרבה נקודות דומות: איראן אומרת כל הזמן שהיא מעוניינת להשמיד את ישראל והיא מאיימת על העולם באלימות ותוקפנות והם מבטחים טילים בליסטיים איראן צריכה לבחור אם להיות מדינה או בעיה והם בחרו להיות בעיה. מבחינתי זה האיום הגדול ביותר על העולם, לא רק על ישראל על העולם כולו, על מוסלמים ועוד. הם מאיימים גם עליכם".

"חשבתי על ההתפתחות הזאת של איראן בזמן האחרון", המשיך ראש הממשלה, "אמרנו שיש לנו קווים אדומים, אנחנו נמנע מאיראן להתבסס בסוריה. אבל איראן מנסה לחצות את הקווים האדומים האלה. בשבוע שעבר האומץ שלהם הגיע לגבהים חדשים, הם שלחו מל"ט לתוך ישראל, כשהמל"ט היה בישראל הפלנו אותו. ישראל לא תאפשר לאיראן להקים כוח בגבול שלנו. אנחנו נתקוף לא רק מול השליחים של איראן, אם נצטרך נתקוף גם איראן עצמה".

"איראן מכחישה שהיא ביצעה מעשה תוקפנות בשבוע שעבר נגד ישראל, כשהיא שיגרה מל"ט לתוך המרחב האווירי שלנו כדי לאיים עלינו. הנה חלק מאותו מל"ט איראני או מה שנשאר ממנו אחרי שיירטנו אותו. הבאתי את זה לכאן כדי שתוכלו לראות במו עיניכם. מר זריף, אתה מזהה את זה? אתה צריך לזהות את זה. זה שלך. אתה מוזמן לקחת איתך חזרה מסר לעריצים בטהראן – אל תעמידו למבחן את נחישותה של ישראל". 

"עוד מעט שר החוץ של איראן זריף ידבר במתק שפתיים על השלום. אני נותן לו כבוד על האופן שבו הוא מעוות את המציאות. זריף אומר שאיראן נלחמת ברדיקליות, אז איך אתם קוראים למשטר שמדכא את אזרחיו. הוא אומר שאין לקונפליקט במזרח התיכון פתרון צבאי, אז איך תקראו לעובדה שהם שולחים מל"טים", אמר ראש הממשלה והוציא חתיכה של מל"ט והוסיף: "שר החוץ זריף, אתה מזהה את זה?".

ראש הממשלה נתניהו בוועידת מינכן לביטחון. צילום: יניר קוזין
ראש הממשלה נתניהו בוועידת מינכן לביטחון. צילום: יניר קוזין


לאחר מכן הוסיף ראש הממשלה: "בואו נחבור יחד לא לעשות את הטעויות של העבר, לא מאורח מדי לעצור את המלחמה. ברגע שהמשטר הזה ייעלם השלום בין העם העתיק של ישראל לעם העתיק של איראן".

"איראן מנסה לשנן את הסטטוס קוו"

"איראן מנסה לשנות את הכללים בתוך לבנון", אמר נתניהו בתשובה לשאלה עד כמה המסוכן הקונפליקט במזרח התיכון, "הם מנסים לחזק את חיזבאללה ולחמש אותו בעוד טילים וזה משנה את האיזון וזה מאוד מאוד מסוכן. איראן מנסה לשנן את הסטטוס קוו, ואם ישנו את הסטטוס קוו אני מאמין בלשנות את זה לפני שזה קורה".

נתניהו נשאל מדוע ישראל תהיה במצב טוב יותר בלי הסכם הגרעין האיראני ואמר כי "אותי לא מעניין אם ואיך יתקנו את זה, אותי מעניין שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. "צריך להגביל את פיתוח הטילים, זה הכדור שמוביל את הפצצה".

לדברי ראש הממשלה, שילוב של חוסר הגבלת טילים ויכולת להעשיר אורניום הוא מסוכן מאוד. "אני לא חושב שצריכים סנקציות משתנות אלא סנקציות שישנו את דרכה של איראן", אמר. "אני לא חושב שאם התנאים האלה יוחלו עליה האיראנים יפרצו לפצצה. יש להם מספיק אורניום לפצצה אחת, אם הם יחכו, תוך עשור יהיה להם מספיק חומר ל-100 פצצות, אולי לארסנל שלם של פצצות. הכלכלה של איראן היא לא גדולה כל כך, היא קרובה לכלכלה שלנו והעולם פשוט יצטרך לבחור עם מי לעשות עסקים".

על הסכסוך הישראלי פלסטיני, אמר ראש הממשלה כי הוא מוכן לעשות שלום עם מי שלא רוצה לתקוף את ישראל ועל הפלסטינים להחליט איפה הם נמצאים. לדבריו, לפלסטינים צריך להיות כל הזכות לשלוט בעצמם מלבד להיות מסוגלים לפגוע בישראל. על תוכנית השלום של טראמפ אמר: "הם עובדים על זה ואני חושב שהדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות זה לתת לו הזדמנות, לראות מה יש שם ולהבין אם אנחנו יכולים לדון על כך עם מחמוד עבאס. אנחנו חייבים לעשות זאת למען עמנו".