ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את החוק לאי הפללת משתמשי קנאביס. השר לביטחון פנים ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) אמר במהלך הדיון בוועדה כי הוא "לא חושב שמי שחטא בזה בפעמים הראשונות צריך שיהיה עליו כתם פלילי". יו״ר ועדת הסמים של הכנסת, ח״כ תמר זנדברג אמרה: "ההחלטה של ועדת השרים היום היא עוד צעד אדיר בדרך. כשהתחלנו את המאבק הזה זלזלו בנו אבל החלטת וועדת השרים היום היא ההוכחה שמאבק אמיתי ונחוש בסוף גם מצליח. החוק הזה רחוק מלהיות מושלם אבל הוא רגל בדלת בדרך למדיניות של לגליזציה מלאה. גאה בכל הפעילים שליוו אותנו ונלחמו לאורך הדרך. הרבה עבודה עוד לפנינו״.



בהצעת החוק נקבע, כי המשטרה תאכוף את העבירה של החזקה או שימוש בקנאביס לצריכה עצמית, אשר בוצעה בפעם הראשונה או השנייה, גובה הקנס שנקבע הוא 1,000 שקל בעבירה ראשונה ו- 2,000 שקל (כפל קנס) בעבירה השנייה, משתמש שיבקש לכפור בביצוע העבירה ולהישפט יהיה צפוי לפי שלושה מהקנס המקורי במידה ויורשע. בכל מקרה, לא יוותר כנגד המשתמש רישום פלילי. 
עפ"י המתווה החדש, אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס לצריכה עצמית בפעם השלישית, עומד בדרישות החוק ונמצא מתאים לכך, יופנה להליך סגירת תיק בהסדר מותנה. אדם שהחזיק או השתמש בקנאביס בפעם הרביעית, יופנה להליך פלילי. יש לציין כי במסגרת מדיניות האכיפה שאישרה הממשלה, מיקוד האכיפה יתבצע במרחב הציבורי. 


כזכור, לפני כשנה הציג השר לביטחון פנים ארדן הציג במסיבת עיתונאים במשטרת מחוז תל אביב מדיניות חדשה בנוגע לטיפול במשתמשי קנאביס. בהודעה המיוחדת הציג השר את ממצאי הבדיקה של צוות שבדק את מדיניות האכיפה הקיימת כיום, והמליץ על אי הפללה כלפי מי שמחזיק בכמות קטנה של קנאביס. 



גלעד ארדן. צילום: טוויטר
גלעד ארדן. צילום: טוויטר



ח״כ שרן השכל מתייחסת לאישור מדיניות אי הפללה בממשלה: "לאחר שנתיים של מאבק פוליטי, תקשורתי וציבורי נרחב, מדיניות הקנאביס תשתנה. אמנם היא לא כפי שחלמנו עליה, המתווה שהגיש ארדן רחוק מלהיות מושלם, אך זוהי רגל בדלת לקראת שינוי מהותי. כשהתחלנו, לא האמינו שיש אפשרות כלשהי לשינוי, אפילו מינורי, ולכן מדובר בהישג". 
השכל הוסיפה: "אמשיך להילחם בדיוני ועדת הפנים כדי שהמתווה יעשה צדק עם הציבור הישראלי, יותאם כמה שיותר למחקרים בריאותיים וכלכליים ולעמדת משרד המשפטים, הרשות למלחמה בסמים ונציג הציבור". 

החידוש הגדול של הנוהל שהציע אז ארדן, הוא הליך שלא מחייב בהכרח טיפול פלילי נגד צרכני הקנאביס. במסיבת העיתונאים לפני כשנה הוצגו מספר שלבים שיינקטו נגד בגירים שנתפסו תחת השפעת סמים. כמו כן הוצג היחס והטיפול בקטינים - שיהיה שונה. "אנו מציגים בשורה אמיתית ומדיניות חדשה", קרא. לאחר מכן פנה ארדן למגיש "הצינור" גיא לרר, שהיה ממובילי המאבק לאי הפללה, ואמר: "ניצחת, אה?".